Tytuł pozycji:
„UCZYĆ SIĘ, ABY ŻYĆ WSPÓLNIE” W KONCEPCJI MIĘDZYNARODOWEJ KOMISJI DO SPRAW EDUKACJI DLA XXI WIEKU
Celem artykułu jest zaprezentowanie założeń dotyczących podstawowych filarów edukacji, określonych przez Międzynarodową Komisję do spraw Edukacji dla XXI wieku, która pracowała pod kierunkiem Jacques’a Delorsa (przewodniczącego Komisji Europejskiej w latach 1985–1995). Pokłosiem obrad Komisji jest Raport dla UNESCO „Edukacja: jest w niej ukryty skarb” („L’Éducation: Un trésor est caché dedans”, UNESCO 1996). W artykule zastosowano kryterium problemowe, odniesione do poszczególnych części raportu i kategorii postaw dotyczących: zrównoważonego rozwoju, procesu wychowania, kształcenia do współżycia z innymi, odkrywania Innego.
The aim of the article is to present assumptions concerning the basic pillars of education, defined by the International Commission on Education for the Twenty-first Century, which operated under the supervision of Jacques Delors (President of the European Commission in the years 1985-1995) Learning: The Treasure Within (original title: L’Éducation: Un trésor est caché dedans, UNESCO 1996). The criterion applied in the article is the problem, referred to particular categories of attitudes concerning sustainable development, the process of education, developing the skill of coexistence with others, discovering the other one.