Tytuł pozycji:
Zależności korelacyjne kultury organizacyjnej z innowacyjnością małych przedsiębiorstw w Polsce
Innowacyjność przedsiębiorstw uzależniona jest od wielu czynników. Wśród nich jest kultura
organizacyjna. Obejmuje ona system wartości, który może wspierać lub hamować tworzenie innowacji
w organizacji.
W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczące kultury organizacyjnej małych przedsiębiorstw
oraz związków między ich kulturą organizacyjną a wybranymi aspektami innowacyjności
tych przedsiębiorstw. Uzyskane wyniki badań miały określić, jakie wartości kulturowe charakteryzują
innowacyjne małe przedsiębiorstwa, aby zidentyfikować te, które tworzą środowisko kulturowe
wspierające innowacyjną działalność oraz posłużyć do sformułowania wniosków na temat
związków występujących między badanymi zagadnieniami.
Badaniami było objętych 110 małych przedsiębiorstw, które prowadzą innowacyjną działalność.
Do zdiagnozowania kultury organizacyjnej posłużono się kwestionariuszem ankietowym, zaś
relacje określono za pomocą współczynników korelacji rho-Spearmana.
Wyniki badań wskazują, że kultura małych innowacyjnych przedsiębiorstw charakteryzuje
się nastawieniem na ludzi, orientacją na otoczenie, statusem opartym na osiągnięciach, indywidualizmem,
niskim kontekstem komunikacyjnym, niską tolerancją niepewności, proaktywnością
oraz małym dystansem władzy. Zdecydowaną większość z tych wartości można postrzegać jako
sprzyjające innowacyjność, oprócz niskiej tolerancji niepewności. Między zidentyfikowanymi jako
innowacyjne wartościami kulturowymi a innowacyjnością małych przedsiębiorstw istnieją liczne
związki o słabej i niskiej sile. Niewiele aspektów innowacyjności koreluje z większą ilością wartości
kulturowych. Najsilniejsze zależności wykazuje status oparty na osiągnięciach, jednak można je
określić jako wyraźne, lecz małe
Innovation of businesses depends on numerous factors. Organizational culture is one of them.
It encompasses a system of values which may facilitate or inhibit the development of innovations
in the organization.
The current paper discusses researcher results pertaining to organizational culture of small
enterprises and the relationship between their organizational culture and selected aspects of their
innovation. The study aimed to determine cultural values characteristic for small enterprises in order
to identify the ones facilitating innovation. In addition, the study was to serve as a basis for conclusions
on the relationship between the studied issues.
The study encompassed 110 small enterprises which conduct innovative activities. In order to
diagnose the organizational culture, a survey questionnaire was applied. Relations were determined
by means of Spearman’s rank correlation coefficients.
Research results indicate that the culture of small innovative businesses is characterized by
people-focus, focus on the surrounding environment, status based on achievements, individualism,
low communicative context, low tolerance of insecurity, proactivity, and distance of authority. With
the exception of low tolerance of insecurity, the majority of these features may be perceived as facilitating
innovation. There exist numerous relations of weak and low intensity among the cultural
features identified as innovative and innovation of small enterprises. Few aspects of innovation
correlate with a considerable number of cultural values. Status based on authority manifests the
strongest relationship. However, the relationship may be defined as significant but small.