Tytuł pozycji:
Specyfika planowania strategicznego w małym przedsiębiorstwie
Celem artykułu jest przedstawienie specyfiki planowania strategicznego w małych przedsiębiorstwach.
Małe przedsiębiorstwa odgrywają ważną rolę w gospodarkach narodowych wielu
krajów, dlatego coraz częściej poruszane są kwestie związane z podnoszeniem konkurencyjności
tego typu firm. Istotne znaczenie w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa odgrywa
planowanie strategiczne. Z uwagi na specyfikę funkcjonowania małych firm planowanie strategiczne
wygląda w nich inaczej niż w dużych przedsiębiorstwach. Ostatnie badania wykazały, iż
zwiększenie stopnia formalizacji planowania strategicznego pozytywnie wpływa na rozwój małego
przedsiębiorstwa. Niebagatelną kwestią jest poznanie istoty oraz uwarunkowań planowania strategicznego
w małych firmach. Cel badawczy zrealizowano przy pomocy metody analizy literatury
przedmiotu w oparciu o liczne opracowania teoretyczne i empiryczne. Na początku ukazana została
specyfika planowania w małym przedsiębiorstwie. W kolejnej części opracowania przedstawiono
istotę planowania strategicznego w przedsiębiorstwie. Następnie omówiono uwarunkowania
wykorzystania planowania strategicznego w małych przedsiębiorstwach oraz przedstawiono wnioski
końcowe zawierające zalecenia praktyczne w zakresie usprawnienia tego rodzaju planowania
w małych przedsiębiorstwach oraz kierunki przyszłych badań.
The main aim of the paper is to present and discuss the selected issues of strategic planning
that are common in small firms. Small companies play an important role in national economies of
many countries and are the subject of discussion especially in terms of how to increase their competitiveness.
Planning as a key management function has a very important impact on conducting
business activity by small firms and is widely debated by theoreticians as well as business practitioners.
A very important place in building the competitive advantage of a firm has strategic planning.
Due to the specificity of conducting business activity the utilization of strategic planning in
small firms differs from bigger firms. Therefore it is very important to learn more about the nature
and circumstances of strategic planning in small business. The purpose was achieved applying the
method of literature analysis within the selected area and based on numerous theoretical and empirical
sources. First, the peculiarities of planning in a small company were presented. Second, the nature of
strategic planning and conditions of its application in small business were discussed. Finally, a number
of conclusions and suggestions related to improving the knowledge of strategic planning in
small firms were presented as well as some directions for future research were proposed.