Tytuł pozycji:
Zmiany na rynku bankowości internetowej w Polsce w latach 2010–2015
Celem niniejszego artykułu jest określenie tendencji występujących w korzystaniu z bankowości
internetowej przez klientów indywidualnych i MŚP w Polsce w latach 2010–2015 oraz
wskazanie czynników demograficznych, ekonomicznych i edukacyjnych powodujących największe
dysproporcje w korzystaniu z BI przez klientów indywidualnych. Jako materiały źródłowe wykorzystano publikacje i dane udostępniane przez Związek Banków Polskich, Narodowy Bank Polski,
Komisję Nadzoru Finansowego, Główny Urząd Statystyczny i serwis informacyjny PRNews.pl.
Przeprowadzone badania wykazały, że w latach 2010–2015 liczba rachunków BI należących
zarówno do klientów indywidualnych, jak i MŚP charakteryzowała się tendencją rosnącą, ale średnia
kwartalna stopa wzrostu w przypadku klientów indywidualnych była wyższa. Znaczny odsetek
rachunków BI stanowiły rachunki nieaktywne, przy czym odsetek ten był niższy wśród rachunków
należących do MŚP. Analiza średnich wartości przelewów i rozliczeń realizowanych przez obie
grupy klientów nie wykazała występowania tendencji rosnącej.
Czynniki powodujące największe dysproporcje w korzystaniu z BI przez klientów indywidualnych
to poziom wykształcenia i wiek. Najmniejsze dysproporcje występowały między grupami
wydzielonymi na podstawie płci i wykonywanego zawodu. Dla każdego z czynników uwzględnionych
w badaniu nastąpiło zmniejszenie generowanych dysproporcji w roku 2015 w porównaniu
z 2010 rokiem.
Przeprowadzone analizy pokazały również, że począwszy od 2013 roku zainteresowanie bankowością
internetową w grupach o wysokich odsetkach korzystających zaczęło zmniejszać się.
Może być to efektem udostępniania coraz lepszych aplikacji bankowości mobilnej i rozwoju systemów
płatności mobilnych.
The purpose of this article is to identify trends in the use of Internet banking by individual
customers and SMEs in Poland in the years 2010–2015 and an indication of demographic, economic
and educational determinants, which cause the greatest disparities in the use of Internet banking by
individual customers. As data source we used publications and data provided by the Polish Bank Association,
the Polish National Bank, the Financial Supervision Commission, the Central Statistical
Office and Internet portal PRNews.pl.
The study showed, that in 2010–2015 the number of Internet banking accounts belonging to individual
customers and SMEs were characterized by a rising trend, but the average quarterly growth
rate in the case of individual customers was higher. A significant percentage of Internet banking
accounts were inactive and this percentage was lower among accounts belonging to SMEs. Analysis
of the average value of transfers and settlements carried out by two groups of customers did not
show any increasing trend.
Factors causing the greatest disparities in the use of Internet banking by individual customers
were the level of education and age. The smallest disparities were observed between the groups separated
by gender and occupation. Moreover, for each of the factors included in the study, disparities
in 2015 were smaller than in 2010. Conducted analysis also showed that from 2013 onwards interest
in Internet banking in groups with high proportion of users began to decrease. This may be a result
of providing better mobile banking applications and development of mobile payments systems.