Tytuł pozycji:
The institutional order of the welfare state and its decomposition. A perspective from the Regulation Approach
This paper adopts the perspective of the French Regulation School. Regulationists assign a special
role to the institutional forms in shaping the conditions of sustainable socio-economic development.
The basic institutional forms refer to wage relations, competition, the role of the state, the
monetary system and integration with the international system.
The aim of the paper is to explain from the perspective of The Regulation Approach the conditions
that made the welfare state possible, as well as the causes of its crisis. The research thesis
assumes that the traditional welfare state was based on a favourable institutional order. Within this
order wage relations played the most important role; the changes that occurred since the end of the
1960s made it impossible to implement the welfare state and led to the formation of a state which
promotes innovation and competitiveness.
The paper explains that in terms of Regulationists, the welfare state was a result of a favourable
institutional system determined by wage relations. This system guaranteed the stabilization of wage compromise,
strong state intervention with broad social redistribution, expansive monetary policy, competition
at the national level in a stable international environment, however in conditions of low opening
toward global economy. Transformations related to the process of globalization, internationalization and
deepening competitiveness had undermined the Fordist mechanism which guaranteed dynamic growth
and the participation of employees in the results of production. Wage relations were under the pressure of
other institutional forms, especially competition, and the financial system in the 1990s.
The changes in the order of institutional forms induced the evolution of the welfare state to the
state which promotes innovations, new technologies and an entrepreneurial innovator.
W artykule przyjęto perspektywę francuskiej szkoły regulacji, która szczególną rolę w kształtowaniu
warunków trwałego rozwoju społeczno-gospodarczego przypisuje formom instytucjonalnym.
Podstawowe formy instytucjonalne odnoszą się do stosunków płacowych, konkurencji, roli
państwa, systemu monetarnego oraz integracji z systemem międzynarodowym.
Celem artykułu jest wyjaśnienie warunków, które pozwoliły na ukształtowanie welfare state,
a także przyczyn jego kryzysu z perspektywy podejścia regulacyjnego. Przyjęta w artykule teza badawcza
zakłada, że fundamentem tradycyjnego welfare state był sprzyjający układ instytucjonalny,
w którym najważniejszą rolę odgrywały stosunki płacowe; zmiany, jakie się dokonały od końca lat
60. XX w. w formach instytucjonalnych uniemożliwiły realizację zasad państwa dobrobytu i doprowadziły
do ukształtowania się państwa promującego innowacyjność i konkurencyjność.
W artykule wykazano, iż w ujęciu regulacjonistów sukces welfare state był efektem korzystnego
układu instytucjonalnego zdeterminowanego przez stosunki płacowe gwarantujące stabilność
kompromisu płacowego, silną interwencję państwa z szeroką redystrybucją społeczną, ekspansywną
politykę pieniężną, konkurencję realizowaną na poziomie narodowym, w stabilnym otoczeniu
międzynarodowym, ale w warunkach słabego otwarcia gospodarek.
Przeobrażenia związane z procesem globalizacji, umiędzynarodowienia i pogłębiania konkurencyjności
podważyły mechanizm fordowski gwarantujący dynamiczny wzrost i partycypację
pracowników w podziale zysków produkcyjnych. Stosunki płacowe znalazły się pod presją pozostałych
form instytucjonalnych, zwłaszcza konkurencji, a w latach 90. systemu finansowego.
Pod wpływem zmian w porządku instytucjonalnym państwo ewoluowało od welfare state do
państwa promującego innowacje, nowe technologie i przedsiębiorczego innowatora.