Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Chronologia kościoła w Haczowie na podstawie wyników konserwacji i badań malowideł ściennych

Tytuł:
Chronologia kościoła w Haczowie na podstawie wyników konserwacji i badań malowideł ściennych
MURAL PAINTINGS IN THE PARISH CHURCH AT HACZÓW: RESULTS OF CONSERVATION AND RESEARCH
Autorzy:
Kurpik, Wojciech
Tematy:
kościół w Haczowie
malowidła ścienne w kościele w Haczowie
malowidła haczowskie
Data publikacji:
1976
Wydawca:
Narodowy Instytut Dziedzictwa
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Ochrona Zabytków; 1976, 4; 310-316
0029-8247
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The conservation work carried out in the parish church at Haczów in 1959 and 1970—1975 gave the grounds to ascertain that its interior had been decorated with paintings, or whitewashed, fiv e times. The author deals with the respective paintings r e vealed in the course of the inevstigations. The oldest layer dates from, the m id-l5 th century. Traces have been preserved o f its red paint and Gothic letters. The second layer, from 1494, covered the whole surface o f the walls and ceiling. One o f its remnants is the large scene of Crucifixion, with a panorama of Jesuralem in the background. In 1789 that polychromy was whitened what is confirmed by a chronicler’s record so far misinterpreted as a mention about a new painting. The fact of the Gothic polychromy having been whitewashed is also confirmed by a stratigraphie analysis o f the poly chromy. Another layer of whitewash was applied in the early 19th century, and in its first half the interior of the church was altered and decorated again this time, with paintings representing motives of visionary architecture. In the course o f conservator’s research existence has been ascertained of two layers of paintings, similar as regarded their technological aspect. Hence the resultant conclusion about a change of the artist’s concept or a correction made by him. Moreover, in the church concerned there were also found eleven loose boards with Gothic polychromy also covered with two layers of whitewash what has confirmed the earlier conclusion regarding the preserved wall paintings. In the future the boards will be matched with the paintings preserved on the ceiling of the parish church at Haczów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies