Tytuł pozycji:
Specyfika zachowań turystów na rynku usług gastronomicznych
W artykule badawczym zaprezentowano wyniki badania, którego celem była analiza specyfiki zachowań różnych grup konsumentów, w tym także turystów, na rynku usług gastronomicznych. Badanie przeprowadzono metodą ankietową na reprezentatywnej próbie 1013 osób na przełomie lat
2010/2011. Wyniki analiz wykazały zróżnicowanie profilu socjodemograficznego i ekonomicznego turystów biznesowych i wypoczywających indywidualnie w stosunku do ogółu populacji. Stwierdzono także różnice w zakresie zachowań turystów na rynku gastronomicznym, w tym odmienność powodów korzystania z oferty, zróżnicowanie preferencji w zakresie rodzajów lokali gastronomicznych i oferty menu oraz uwarunkowań percepcji jakości oferty gastronomicznej. Wyniki badań wskazują na konieczność uwzględnienia specyfiki oczekiwań różnych grup turystów przy tworzeniu strategii marketingowych lokali gastronomicznych, dla pełnego zaspokojenia potrzeb tych grup konsumentów i aktywizacji ich zachowań nabywczych.
In her research article, the author presented findings of the survey which aim was to analyse the specificity of behaviour of various groups
of consumers, including also tourists, in the market for catering services. The survey was carried out by the questionnaire-based method
on a representative sample of 1013 individuals on the turn of years 2010 and 2011. The analyses findings exhibited diversity of the socio-demographic and economic profile of business tourists and those resting individually as related to the population at large. She also stated differences as regards tourists’ behaviour in the catering market, including the diversity of the reasons for use of the offer, differentiation
of preferences as regards the types of catering facilities and menu offer as well as the determinants of perception of the quality of catering offer.
The survey findings point out to the need to take into consideration the specificity of expectations of various groups of tourists while drawing up the catering outlets’ market-ing strategies in order to fully meet the needs of those groups of consumers and stimulation to their activity as regards purchasing behaviour.