Tytuł pozycji:
Educative Effects of Bolsa Familia: Brazil in Latin American Context
This paper analyzes the relationship between educational outcomes in access and socioeconomic levels of
the population from Brazil, focusing on conditional cash transfer (CCT) programs (Bolsa Escola/Bolsa Familia)
and the comparison between Brazil and the rest of Latin America in terms of improvements in educational
outcomes. To do this, we analyze, for the 2000–2014 period, different indicators of educational outcomes at
the aggregate level and/or income levels and poverty. These analyses are realized on the basis of microdata
by country and year, homogeneously processed according to the criteria of the SEDLAC base. We conclude
that the positive effect of that program is a robust conclusion, both in terms of impact studies and the
evolution of aggregate data. It is also observed that Brazil must intensify efforts in basic education so as
not to be left behind in the context of Latin America. Finally, the lack of progress in the tertiary/university
sector calls for some thought on whether it is not necessary to modify the conditionalities of the program.
W artykule przeanalizowano związek pomiędzy efektami edukacyjnymi w odniesieniu do dostępu i poziomu
społeczno-gospodarczego ludności Brazylii z naciskiem na programy warunkowego transferu środków pieniężnych
(Bolsa Escola/Bolsa Familia) oraz porównanie Brazylii z pozostałą częścią Ameryki Łacińskiej pod
względem poprawy rezultatów w kształceniu. W tym celu autorzy przeanalizowali różne wskaźniki efektów
edukacyjnych na poziomie zagregowanym i/lub na poziomie dochodów oraz wskaźniki ubóstwa w latach
2000–2014. Analizy te zrealizowano na podstawie mikrodanych według państw i lat, które w sposób jednolity
przetworzono zgodnie z kryteriami bazy SEDLAC. Autorzy stwierdzają, że wniosek o pozytywnym efekcie
programu jest zasadny w świetle zarówno badań wpływu, jak i ewolucji zagregowanych danych. Zauważają oni
również, że Brazylia musi zintensyfikować działania w zakresie kształcenia podstawowego, aby nie pozostawać
w tyle w porównaniu z pozostałą częścią Ameryki Łacińskiej. Ponadto brak postępów w sektorze kształcenia
na poziomie wyższym wymaga zastanowienia się, czy nie jest konieczna zmiana warunków programu.