Tytuł pozycji:
Strategic Challenges in Stakeholder Networks
Shareholders of a company must increasingly share power with other social actors that control access
to critical resources. These social actors are stakeholders because they have stakes in firms’ operations,
either through being affected by them or through being able to affect them. Stakeholders are embedded in
networks of relationships in which resources are shared, combined, exploited or restricted, and informal
governance modes emerge. Strategic maneuvering in stakeholder networks is critical for assuring a firm’s
access to valuable resources and resulting performance. Managers deciding on the strategic course
of a firm embedded in a stakeholder network face multi-dimensional problems with multiple causes.
It is argued that a three-way integration of the resource dependence theory, social network analysis,
and stakeholder theory yields important insights for managers on options of strategic maneuvering in
stakeholder networks. We highlight previous attempts to integrate pairs of these theories. Building on
Boutilier’s typology of stakeholder network structures, we describe emerging governance patterns, and
propose a set of possible moves aiming to address strategic challenges in gaining access to resources
controlled by stakeholders.
Akcjonariusze firm w coraz większym stopniu muszą dzielić się władzą z innymi aktorami społecznymi, którzy kontrolują dostęp do cennych zasobów. Ci aktorzy społeczni określani są jako interesariusze, ponieważ działania firm są powiązane z ich interesami dwojakiego rodzaju relacjami: interesariusze wpływają na działania firm i/lub działania firm wpływają na sytuację interesariuszy. Interesariusze są osadzeni w sieciach relacji, w których występują procesy dzielenia się, kombinacji, eksploatacji i ograniczania dostępu do zasobów w oparciu o nieformalny, wyłaniający się ład. Strategiczne manewry w sieciach interesariuszy mają krytyczne znaczenie dla zapewnienia dostępu do wartościowych zasobów i w efekcie do wyników osiąganych przez uczestników sieci. Menedżerowie podejmujący decyzje o kierunkach strategii działania firmy osadzonej w sieci interesariuszy mają do czynienia z wielowymiarowym problemem decyzyjnym. W artykule autorzy przedstawiają propozycję integracji trzech nurtów teoretycznych: teorii zależności zasobowej, analizy sieci społecznych i teorii interesariuszy, dzięki czemu możliwe wydaje się wsparcie procesu decyzyjnego, który pozwala skutecznie manewrować w sieciach interesariuszy. Podkreślają wcześniejsze próby integracji par omawianych teorii i nieliczne prace, w których podjęto integrację trzech strumieni literatury. Na podstawie typologii struktur sieciowych Boutiliera przedstawiają wyłanianie się ładu i wzorców działania w strukturze sieci, dzięki którym możliwe jest sprostanie strategicznym wyzwaniom uzyskania dostępu do zasobów w sieci.