Tytuł pozycji:
Analiza relacji sieciowych w organizacji opartej na wiedzy
Parki naukowo-technologiczne stanowią istotne węzły w regionalnych i krajowych systemach innowacji.
Ze względu na swoją szczególną rolę w tych systemach są przykładem organizacji opartej na wiedzy, dla
której szczególnym zasobem jest usieciowienie rozumiane jako wzajemne przepływy wiedzy, współpraca
w projektach, przekazywanie sobie klientów oraz relacje nieformalne. Celem artykułu było zbadanie relacji
sieciowych między pracownikami jednego z polskich parków technologicznych jako elementu analizy
strategicznej identyfikującej kluczowe wyzwania dla rozwoju organizacji po zmniejszeniu finansowania
publicznego. Obszarem szczególnego zainteresowania były przepływy informacji w kontekście ich liczby
i intensywności, będące podstawą skutecznej realizacji usług transferu technologii oraz wspierania procesów
innowacyjnych. Przepływy informacji, zgodnie z ich rozumieniem w naukach informatycznych
(sekwencja dane–informacja–wiedza), stanowią element wiedzy i w niniejszym artykule są traktowane
jako jej przybliżenie. Jest to uzasadnione faktem, że badano pracowników organizacji o wysokich kompetencjach
i zasobie wiedzy skodyfikowanej i nieskodyfikowanej, których poproszono o koncentrację na
informacjach istotnych z punktu widzenia ich pracy w parku naukowo-technologicznym. Wyniki badań
zrealizowanych metodą SNA pozwoliły na identyfikację osób będących węzłami wiedzy w organizacji
z perspektywy zarówno dostawców, jak i odbiorców informacji. Są to osoby, które już pełnią lub są
predestynowane do pełnienia funkcji zarządczych lub kierowniczych, a ich relacje z pracownikami powiązanymi
z nimi w klastry wiedzy mogą być podstawą reorganizacji.
Science and technology parks are important nodes in regional and national innovation systems. Because
of this role, they are an example of knowledge-based organizations, for which being networked, understood
as flows of information, project and client-service cooperation and informal flows such as trust,
becomes a valuable asset. The objective of this article was to analyze network relations between the
employees of one of Polish science and technology parks as a part of a strategic analysis aimed at
identifying key challenges for this organization after the predicted diminishing of available public grants.
The point of special interest was information flows in the context of their number and intensity (width
and depth of the network) that are a basis for efficient knowledge-transfer and innovation services for
clients. In this article, according to the ICT science, information flows are treated as a part of knowledge (data-information-knowledge sequence) and its proxy. The rationale for such a decision is the fact that
a group of highly competent employees, with significant levels of both codified and tacit knowledge,
was analyzed. Moreover, they were asked to focus on information significant from the point of view of
their work in the science and technology park. The results achieved by application of the SNA method
allowed the identification of employees who are knowledge nodes, both in the perspective of senders
and recipients of information. They are already in or should be appointed to managerial positions in the
organization and their relations with other employees grouped with them in knowledge clusters can be
a basis for reorganization.