Tytuł pozycji:
Images of Entrepreneurs – Research Results
This paper starts with an introduction to and exploration of entrepreneurship. It further explains the theoretical
basis of metaphors used in understanding entrepreneurship with entrepreneurs as the phenomena.
This paper takes a new approach to examining the definitions of entrepreneurs, distinguishing between
entrepreneurs and non-entrepreneurs. This research gives us insight into understanding the phenomena
of entrepreneurship, through the lens of images of entrepreneurs that exist among both entrepreneurs
and non-entrepreneurs. An exploratory analysis of entrepreneurial metaphors and concepts is conducted
to achieve this goal. In a qualitative analysis of entrepreneurial concepts, respondents defined the word
‘entrepreneur’ with suggested conceptual equivalents. In an analysis of metaphors, respondents explained
why they see entrepreneurs through such lenses. The sample consisted of 124 respondents.
Niniejszy artykuł rozpoczyna się od wprowadzenia oraz eksploracji zjawiska przedsiębiorczości. W dalszej
części wyjaśnia podstawy teoretyczne metafory stosowanej w zrozumieniu przedsiębiorczości. Artykuł
podejmuje nowe, metaforyczne, a więc kognitywne podejście do zbadania definicji przedsiębiorcy, z rozróżnieniem
przedsiębiorców i osób niebędących przedsiębiorcami. To badanie umożliwia wgląd w zrozumienie
zjawiska przedsiębiorczości przez pryzmat obrazów, a dokładniej metafor przedsiębiorców, które istnieją
zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób niebędących przedsiębiorcami. Aby osiągnąć założony cel,
przeprowadzono badanie jakościowe i ilościowe. W badaniu jakościowym respondenci definiowali słowo
„przedsiębiorca” za pomocą koncepcyjnych ekwiwalentów i wyjaśniali, dlaczego respondenci używają
danych metafor do określenia przedsiębiorców. Badanie ilościowe stanowiła ankieta. Próba składała się
ze 124 respondentów.