Tytuł pozycji:
Application of ONA in Change Management – Empirical Research in Energy Industry
Artykuł ma na celu zbadanie empirycznego procesu wdrażania zmiany na podstawie teorii zasobowej i relacyjnej z wykorzystaniem analizy sieci organizacyjnej jako głównej metody. Kluczowym pytaniem artykułu jest, jak kompetencje agentów zmiany i relacje pomiędzy pracownikami zaangażowanymi w zmianę mogą wpływać na rezultaty wprowadzania zmiany. Przeprowadzone badanie empiryczne ukazuje korelację pomiędzy efektywnością wprowadzania zmiany i dwóch aspektów: (a) jakości grup agentów zmiany odpowiedzialnych za proces zmiany i (b) relacji dobrej atmosfery w działach, w których wprowadzanie zmiany miało miejsce. Po pierwsze, została krótko przedstawiona analiza sieci organizacyjnej (ONA) razem z definicjami i wskaźnikami wykorzystanymi później w artykule. W drugiej części zaprezentowano założenia badania empirycznego przeprowadzonego w jednej z firm usługowo-produkcyjnych. Finalnie w ramach rezultatów i konkluzji badanie odkryło, jak odpowiednia eksploatacja kapitału społecznego w grupach agentów zmiany i odpowiednia struktura relacji mogą pomóc w udanym wdrożeniu zmiany.
The article aims to examine the empirical change implementation process from the resource-based point of view and from the dynamic-based point of view, exploiting the organisational network analysis as the main method. The key question of the article is how competencies of change agents and relations among employees involved in change can affect the result of change implementation. The conducted empirical research is to depict correlations between effectiveness of change implementation and two aspects: (a) quality of change agents’ groups responsible for change process and (b) relations of good atmosphere in departments in which change implementation took place. Firstly, the organisational network analysis (ONA) is briefly introduced together with the main definitions and indexes used further in the article. In second part, the presumptions of empirical research conducted in one of service and production companies are presented. Finally, in the frame of results and conclusions the research unveils how proper exploitation of social capital in change agent groups and proper structure of relations can help with successful change introduction.