Tytuł pozycji:
Audiacyjny model wczesnej edukacji muzycznej
W pierwszej części artykułu zaprezentowane zostały teoretyczne podstawy audiacyjnego
modelu wczesnej edukacji muzycznej, oparte na koncepcji uczenia się muzyki Edwina E. Gordona.
Kolejna część ogniskuje się na głównych założeniach i celach realizowanej w ramach modelu
wczesnej edukacji muzycznej. Należą do nich cele związane z rozwijaniem audiacji, która warunkuje
słuchanie, śpiewanie, grę na instrumentach oraz tworzenie muzyki ze zrozumieniem, a także
jej docenianie i ocenianie, w sposób zgodny z subiektywnym poczuciem estetyki. Inne istotne
cele łączą się m.in. z nauczaniem uwzględniającym indywidualne potrzeby i różnice w strukturze
uzdolnienia muzycznego dzieci oraz z sekwencyjnym sposobem nauczania-uczenia się muzyki.
W pozostałych częściach artykułu skupiono się na kompetencjach nauczycieli oraz pomiarze zdolności
i osiągnięć muzycznych uczniów testami Gordona, jak również na efektywności oddziaływań
podejmowanych w ramach modelu wczesnej edukacji muzycznej, weryfikowanych w badaniach
eksperymentalnych, które zrealizowane zostały m.in. wśród dzieci sześcioletnich w przedszkolu
oraz pierwszych trzech klasach szkoły podstawowej.
The first part of the article presents the theoretical bases of the audiative model of early
musical education, based on E.E. Gordon’s Theory of Music Learning. The following part
focuses on the assumptions and goals of early musical education executed pursuant to the model.
These include goals related to developing audiation which conditions listening, singing, playing
instruments, and creating music with understanding it, but also appreciating and assessing music
in a manner accordant with a subjective aesthetic sense. Other important goals are connected with
i.a. learning while taking into consideration the individual needs and differences in the structure
of the musical aptitude of children, as well as a sequential manner of teaching-learning music. The
following parts of the article focus on the competences of teachers and measuring musical aptitude
and achievements of students using Gordon’s tests, but also on the efficiency of impingements
undertaken in terms of the early musical education model, verified with experimental research
conducted i.a. among six-year-olds in kindergarten and in the first three years of primary school.