Tytuł pozycji:
Konkurencyjność w polskim segmencie usług bankowości detalicznej
Osiągnięte wyniki prowadzonej działalności gospodarczej w dużym stopniu zależą od
samego przedsiębiorstwa, ale także od szans i zagrożeń płynących z rynku. Konkurencja
i konkurencyjność w sektorze bankowym stanowią istotny przedmiot badań z powodu
charakteru współzawodnictwa pomiędzy pomiotami, czyli konieczności utrzymania
stałych relacji z innymi bankami w zakresie wzajemnych rozliczeń czy też potrzeby
funkcjonowania w warunkach stabilizacji gospodarczej i ogólnego zaufania społeczeństwa.
Głównym celem niniejszego artykułu jest ocena czynników natężenia konkurencji
w polskim segmencie usług bankowości detalicznej w aspekcie ich znaczenia dla podmiotów
potencjalnie wchodzących na rynek. Ocena dotyczy lat 2014–2018 i została dokonana
na podstawie analizy atrakcyjności polskiego sektora bankowego według modelu
pięciu sił M.E. Portera. Czynnik rywalizacji pomiędzy funkcjonującymi bankami
stanowił istotne zagrożenie jeśli chodzi o potencjał rozwoju nowych podmiotów z powodu
coraz większego udziału poszczególnych konkurentów w sektorze oraz ich stale
umacniającej się pozycji na rynku.