Tytuł pozycji:
Oczekiwany wpływ implementacji zintegrowanego systemu informatycznego na jakość informacji – studium przypadku
Celem artykułu jest określenie oczekiwań pracowników badanego przedsiębiorstwa w odniesieniu do wpływu implementacji zintegrowanego systemu informatycznego na jakość informacji (i w ten sposób na funkcjonowanie organizacji), w szczególności zaś na jakość informacji generowanych przez system rachunkowości zarządczej. Dla realizacji tak określonego celu badawczego przeprowadzone zostało studium przypadku z wykorzystaniem kwestionariusza standaryzowanego ankiety w przedsiębiorstwie wdrażającym system ERP. Uzyskane wyniki pozwalają na stwierdzenie, że pracownicy badanej organizacji wykazywali pozytywne postawy w stosunku do procesu wdrożenia, a główną przesłanką implementacji tego systemu było dążenie do poprawy kontroli. Oczekiwania w stosunku do wprowadzanego systemu były wysokie i znacząco różne od starego systemu. W opinii respondentów zintegrowany system informatyczny miał przede wszystkim podnieść jakość ich pracy, umożliwić szybsze wykonywanie obowiązków oraz usprawnić proces decyzyjny. Największe nadzieje pokładano w poprawie szybkości pozyskania informacji oraz ich dostępności. Spodziewane zmiany odnośnie do pozostałych cech jakościowych (dokładności, wiarygodności i zrozumiałości) także były znaczące. Najważniejszymi problemami, których obawiano się w związku z implementacją, były wysokie koszty oraz pracochłonność wdrożenia i późniejszego utrzymania systemu.
This article aims to determine the expectations of employees regarding the impact of integrated information system implementation on information quality (and further on functioning of the organization), in particular on the quality of information generated by the system of management accounting. This research was carried out in the form of case study using a standardized questionnaire, which was conducted in a company implementing ERP system. The results allow to conclude that employees showed a positive attitude to the implementation process and its main aim was to improve control. Expectations about the new system were high and significantly different from the old system. According to respondents, the new integrated system was to improve the quality of their work, enable faster performance of responsibilities and improve the quality of the decisionmaking process. In terms of the quality of information, respondents had the highest hopes for improvement of its availability and the speed of its acquisition. Expected changes regarding other features of quality (accuracy, reliability and understandability) were also significant. In connection with the implementation, respondents expected such problems as high costs and a lot of effort involved in the implementation process and subsequent maintenance of the system.