Tytuł pozycji:
Sidonius Apollinaris’ Pagan Vision of Ancient Roma Bellatrix in Christian Rome
- Tytuł:
-
Sidonius Apollinaris’ Pagan Vision of Ancient Roma Bellatrix in Christian Rome
Sydoniusza Apolinarego pogańska wizja Roma Bellatrix w chrześcijańskim Rzymie
Sidonius Apollinaris’ heidnische Vision von Roma bellatrix im christlichen Rom
Roma Bellatrix de Sidoine Apollinaire – vision païenne dans la Rome chrétienne
- Autorzy:
-
Grzywaczewski, Joseph
- Data publikacji:
-
2014
- Wydawca:
-
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- Język:
-
angielski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Studia Theologica Varsaviensia; 2014, 52, 1; 179-194
0585-5594
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł przedstawia wizję Roma bellatrix u Sydoniusza Apolinarego. Jest to dawna wiza Rzymu; znajdujemy ją i łacińskich poetów jak Newiusz, Eniusz, Cyceron, Stacjusz, Pliniusz, Auzoniusz, Nazariusz, Symmach. Rzymianie chlubili się swymi podbojami; rozumieli je nie jako okupację (w znaczeniu negatywnym), lecz jako dominację, która niesie ludziom wyższą kulturę i cywilizację. Sydoniusz prezentował ową wizję w swych panegirykach na cześć cesarzy: Awitusa, Majoriana
i Antemiusza. W pierwszym panegiryku Roma bellatrix symbolizowana jest przez sędziwą niewiastę (miasta w języku łacińskim mają rodzaj żeński). Przychodzi ona na zgromadzenie bogów pod przewodnictwem Jowisza, by prosić o pomoc przeciw najeźdźcom. Jowisz zapowiada, że pomoc ześle poprzez nowego cesarza, czyli Awitusa. Podobny motyw pojawia się w panegiryku na cześć Majoriana; tym razem Afryka prosi Rzym o pomoc. Rzym obiecuje przyjść z pomocą poprzez Majoriana,
który ma wypędzić barbarzyńców. W trzecim panegiryku Roma spotyka się z grecką boginią Eos. Ta obiecuje pomoc poprzez Antemiusza, cesarza pochodzenia greckiego, który właśnie przybył z Konstantynopola. Zapowiedzi zwycięstwa nie sprawdziły się, bowiem Rzym, pomimo wysiłków cesarzy, padł na skutek wewnętrznego rozkładu. Jest rzeczą godną odnotowania, że chrześcijanin Sydoniusz wygłaszał owe panegiryki na cześć chrześcijańskich cesarzy, a mimo to odwoływał się do mitologicznych bóstw, nie próbując chrystianizować mitologicznych wizji. Wynikało to stąd, że pomimo chrystianizacji, szkoły rzymskie bazowały na dawnym klasycznym programie, który był mocno zakorzeniony w mitologii. Dla chrześcijan w V wieku bóstwa mitologiczne nie stanowiły przedmiotu wiary, lecz przede wszystkim służyły jako motyw literacki.