Tytuł pozycji:
POZNAWANIE JĘZYKOWEGO OBRAZU ŚWIATA I LUDZI
Opracowanie tematyki tekstu, pozostając w związku z potrzebami myślenia o tożsamości i języku współczesnych nauk, w tym pedagogiki i polonistyki, należy do problemów tzw. wyzerowanych, czyli nieobecnych lub za mało obecnych w literaturze podmiotu i przedmiotu poznania naukowego. Autorski tekst zawiera omówienie kwestii, które stanowią jego następujące tezy:
Wstęp: dyskusja o epistemologicznych podstawach problematyki.
1. Wybór paradygmatu systemologicznego do poznawania świata i człowieka.
2. Model poznawania językowego obrazu świata.
3. Zastosowanie systemologii do rozpoznawania językowego obrazu świata.
Zakończenie: szanse przed systemologicznym obrazem świata w języku dla rozwiązywania problemów naukowych i dydaktycznych.
Deliberations on the main problem of the chapter, expressing the conjunction with the needs to reflect on identity and language of contemporary sciences, like pedagogy and Polish philology, represent so called “null” problems; in other words: problems which are absent or not enough present in the subject literature of scientific cognition. The study presents the discussion of issues, which build following theses:
Introduction: discussion about epistemological foundations of the main problem.
1. Decision to choose a systemological paradigm to learn about the world and a man.
2. A model of linguistic cognition of world’s representation.
3. The usage of systemology to interpret the linguistic representation of the world.
Conclusion: systemological linguistic world’s representation for solving scientific and didactic problems.