Tytuł pozycji:
Turystyka winiarska w Polsce
W artykule zwrócono uwagę na trzy elementy, które złożyły się na rozwój turystyki winiarskiej
w Polsce. Pierwszym jest historia uprawy winorośli, wytwarzania wina, handlu nim oraz składowania
i dojrzewania win w Polsce. Świadectwa tych działań są elementami dziedzictwa kulturowego,
do których nawiązują współcześni winiarze i rodząca się enoturystyka. Drugim elementem jest
ocieplenie klimatu, które sprzyja powrotowi winorośli w miejsca, w których niegdyś ją w Polsce
uprawiano. Zainteresowaniu uprawą winorośli i wytwarzaniem wina towarzyszy wzrost spożycia
wina w Polsce, wynikający m.in. z wyjazdów enoturystycznych do krajów, w których mają one
długą historię. Przyczynia się do tego moda na kuchnię śródziemnomorską, której wino jest nieodłącznym
składnikiem – to trzeci element. Mimo iż Polska nie stanie się potęgą enoturystyczną,
to turystyka winiarska może się przyczynić do rozwoju lokalnego. Aby odnieść sukces, powinna
być częścią szerokiej oferty turystycznej.
The article focuses on three issues that contributed to the development of wine tourism in Poland.
The first is the history of viticulture, winemaking, its trade and the storage and maturation
of wines in Poland. Certificates of these actions are part of the cultural heritage, to which refers
contemporary winemakers and an emerging enotourism. The second issue is global warming,
which favors return of vineyards in places where once it was cultivated in Poland. Interest in
viticulture and wine production is accompanied by an increase in wine consumption in Poland,
due touristic trips to countries where enotourism have a long history. This is accompanied by
the fashion of the Mediterranean kitchen, where wine is an integral component – that’s the
third issue. Although Poland will not become a power in an enotourism, but a wine tourism can
contribute to the local development. To achieve success, enotourism should be a part of broad
touristic offer.