Tytuł pozycji:
Miejsce aktywności religijnej więźniów w teleologii pedagogiki resocjalizacyjnej na podstawie badań prowadzonych w wybranych zakładach karnych
- Tytuł:
-
Miejsce aktywności religijnej więźniów w teleologii pedagogiki resocjalizacyjnej na podstawie badań prowadzonych w wybranych zakładach karnych
The Place of Religious Activity of Prisoners in the Theology of Resocialisation Pedagogy on the Basis of Researches Conducted in the Selected Prisons
- Autorzy:
-
Urbanek, Arkadiusz
- Data publikacji:
-
2007-09-11
- Wydawca:
-
Collegium Witelona Uczelnia Państwowa
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Źródło:
-
Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy; 2007, 2; 173-185
1896-8333
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Więzienie jest specyficznymi miejscem, w którym styka się indywidualizm jednostki z wymogami instytucji. Jest to instytucja totalna, która dominuje nad poszczególnymi dziedzinami życia człowieka. W warunkach pobytu w więzieniu istotną rolę odgrywa również działalność pedagogiczna. W obszarze tej działalności szczególna rola należy do posługi religijnej wśród więźniów. Wszelkie działania skierowane na osadzonych powinny mieć charakter wychowawczy, więc i sfera aktywności religijnej również wplata się w cały kanon pracy resocjalizacyjnej. Analiza problematyki aktywności religijnej powinna obejmować zarówno poglądy duchownych, jak i problemy, z jakimi stykają się oni, sprawując swą posługę. Z drugiej strony ważną kwestią są badania prowadzone wśród samych osób pozbawionych wolności. Celem tych badań jest uchwycenie faktycznej roli, jaką odgrywa życie religijne w poszczególnych grupach osadzonych. Taka perspektywa badawcza umożliwia ocenę najbardziej istotnych problemów pojawiających się na styku aktywność religijna więźniów a wykonywanie wobec nich kary pozbawienia wolności.
Prison is a specific place in which an individual and the rules of institution touch
each other. This institution predominates over every part of a human life. Very important
thing in living in prison is a pedagogical activity. In this activity the main part
among prisoners plays the religion. All operations which concern prisoners should
have an educational character so the religion should also be involved in resocialisation
work.
Analysis of the religious activity should include priests' opinions and their problems
concerned with doing their job. On the other hand the main part is the research
with prisoners. The purpose of this research is the religious part of prisoners' life.
This research gives possibility of estimating the most important problems appearing
between the prisoners' religious activity and the penalty of deprivation of liberty.