Tytuł pozycji:
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z ASD. Analiza przypadku
The aim of the article is to show the effects of actions focused on supporting the
development of children with ASD carried out in the eclectic trend aimed at seeking
techniques tailored to the individual person and their problems. Children (aged 5–7)
underwent a two-stage diagnostic procedure (preliminary and final) with the PEP-R test
(Schopler's Psychoeducational Profile). Between measurements, they participated in the
annual development support program using sensory integration stimulation techniques, fine motor stimulation and dog therapy/animal-assisted therapy. The results obtained
per unit testify to the effectiveness of the applied proposals, but do not allow for general
conclusions to be reached. However, they can be a prerequisite for conducting a broader
research project and developing individually designed early intervention programs for
children with ASD.
Celem artykułu jest ukazanie efektów podejmowanych działań skoncentrowanych
na wspomaganiu rozwoju dzieci z ASD realizowanych w nurcie eklektycznym
ukierunkowanym na poszukiwanie technik dostosowanych do indywidualnej osoby
i jej problemów. Dzieci (w wieku 5–7 lat) poddane zostały dwuetapowej procedurze
diagnostycznej (wstępnej i końcowej) testem PEP-R (Profil Psychoedukacyjny
opracowany przez Schoplera). Pomiędzy pomiarami uczestniczyły w rocznym programie
wspomagania rozwoju wykorzystującym techniki stymulacji integracji sensorycznej,
stymulacji motoryki małej i dogoterapii. Uzyskane wyniki jednostkowe świadczą
o efektywności zastosowanych propozycji, lecz nie pozwalają na wyprowadzenie
ogólnych konkluzji. Mogą jednak stanowić przesłankę dla prowadzenia szerszego
projektu badawczego oraz opracowania indywidualnie projektowanych programów
wczesnej interwencji dla dzieci z ASD.