Tytuł pozycji:
Who’s interested in contemporary paintings with semantic and syntactic violations?
Contemporary art often contains disruption of form and content, here operationalised
as syntactic and semantic violations. The presented research examined whether violated
paintings evoke interest in viewers and who in terms of personality and expertise would
be interested in this type of art. Expert (N=37) and naive viewers (N=56) appraised
20 paintings (divided into four groups, i.e. no violation, single syntactic or semantic
violation, and both violations) and filled in measures of Big Five and Need for Closure.
In general, conflictual paintings evoked more interest in viewers, however the effect
was significant only for syntactic violations. No interactions between types of violation,
individual differences, and appraisal were observed. Expertise did not predict reaction
of interest. In turn, we found that individuals high on Openness and Need for Closure and
low on Neuroticism experienced more interest towards contemporary paintings.
Sztuka współczesna często zawiera celowe zakłócenia formalne i treściowe.
W niniejszym tekście zostały one zoperacjonalizowane jako niespójności syntaktyczne
i semantyczne. Prezentowane tutaj badanie miało na celu określić czy niespójności
w obrazach wzbudzają zainteresowanie widzów, a także które charakterystyki
widzów w kontekście cech osobowości oraz wiedzy eksperckiej będą predyktorami
zainteresowania tego typu sztuką. Eksperci (N=37) oraz laicy (N=56) oceniali 20
obrazów podzielonych na cztery grupy (tj. bez niespójności, zawierające tylko jeden typ
niespójności: semantyczny lub syntaktyczny, oraz zawierające oba typy niespójności), a następnie wypełniali kwestionariusz Wielkiej Piątki oraz Skalę Potrzeby Poznawczego
Domknięcia. Wyniki badania wskazują, że obrazy zawierające niespójności wywołują
większe zainteresowania odbiorców, jednak ten efekt jest istotny wyłącznie w przypadku
niespójności syntaktycznych. Nie stwierdzono interakcji pomiędzy typem niespójności
w obrazie, różnicami indywidualnymi oraz dokonanymi ocenami obrazów. Ekspertyza
nie była predyktorem zainteresowania. Natomiast wysoka otwartość na doświadczenie,
wysoka potrzeba domknięcia poznawczego oraz niska neurotyczność okazały się
predyktorami zainteresowania współczesną sztuką wizualną