Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Who’s interested in contemporary paintings with semantic and syntactic violations?

Tytuł:
Who’s interested in contemporary paintings with semantic and syntactic violations?
Kto jest zainteresowany współczesnym malarstwem zawierającym niespójności semantyczne i syntaktyczne?
Autorzy:
Pietras, Karolina
Ganczarek, Joanna
Tematy:
semantic and syntactic violations
contemporary paintings
interest
individual differences
niespójności semantyczne i syntaktyczne
współczesna sztuka wizualna
zainteresowanie
różnice indywidualne
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Źródło:
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica; 2018, 11; 88-97
2084-5596
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Contemporary art often contains disruption of form and content, here operationalised as syntactic and semantic violations. The presented research examined whether violated paintings evoke interest in viewers and who in terms of personality and expertise would be interested in this type of art. Expert (N=37) and naive viewers (N=56) appraised 20 paintings (divided into four groups, i.e. no violation, single syntactic or semantic violation, and both violations) and filled in measures of Big Five and Need for Closure. In general, conflictual paintings evoked more interest in viewers, however the effect was significant only for syntactic violations. No interactions between types of violation, individual differences, and appraisal were observed. Expertise did not predict reaction of interest. In turn, we found that individuals high on Openness and Need for Closure and low on Neuroticism experienced more interest towards contemporary paintings.

Sztuka współczesna często zawiera celowe zakłócenia formalne i treściowe. W niniejszym tekście zostały one zoperacjonalizowane jako niespójności syntaktyczne i semantyczne. Prezentowane tutaj badanie miało na celu określić czy niespójności w obrazach wzbudzają zainteresowanie widzów, a także które charakterystyki widzów w kontekście cech osobowości oraz wiedzy eksperckiej będą predyktorami zainteresowania tego typu sztuką. Eksperci (N=37) oraz laicy (N=56) oceniali 20 obrazów podzielonych na cztery grupy (tj. bez niespójności, zawierające tylko jeden typ niespójności: semantyczny lub syntaktyczny, oraz zawierające oba typy niespójności), a następnie wypełniali kwestionariusz Wielkiej Piątki oraz Skalę Potrzeby Poznawczego Domknięcia. Wyniki badania wskazują, że obrazy zawierające niespójności wywołują większe zainteresowania odbiorców, jednak ten efekt jest istotny wyłącznie w przypadku niespójności syntaktycznych. Nie stwierdzono interakcji pomiędzy typem niespójności w obrazie, różnicami indywidualnymi oraz dokonanymi ocenami obrazów. Ekspertyza nie była predyktorem zainteresowania. Natomiast wysoka otwartość na doświadczenie, wysoka potrzeba domknięcia poznawczego oraz niska neurotyczność okazały się predyktorami zainteresowania współczesną sztuką wizualną

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies