Tytuł pozycji:
Niepubliczna znaczy lepsza? Rynek studiów podyplomowych w świetle opinii słuchaczy różnych typów szkół wyższych
Obszar edukacji ustawicznej, w tym edukacji dorosłych, zajmuje istotne miejsce wśród priorytetów polityki edukacyjnej na szczeblu europejskim i krajowym. Wzrost znaczenia lifelong learning pociągnął za sobą dynamiczny rozwój rynku usług edukacyjnych adresowanych do osób dorosłych. Swoją ofertę z myślą o tej grupie odbiorców rozbudowały również szkoły wyższe. Jedną z proponowanych przez nie form kształcenia są studia podyplomowe. Dane z ostatnich lat wskazują na konsekwentne umacnianie pozycji uczelni niepublicznych kosztem spadającego zainteresowania kształceniem podyplomowym na uczelniach publicznych, zwłaszcza uniwersytetach. Ze względu na obserwowaną dynamikę można byłoby przypuszczać, że dominacja wybranej grupy uczelni wynika z jej realnej przewagi konkurencyjnej w zakresie oferty kształcenia i standardu świadczonych usług edukacyjnych. Czy jednak rzeczywiście tak jest? Artykuł prezentuje wyniki badania opinii słuchaczy różnych typów uczelni na temat ich oferty edukacyjnej adresowanej do osób dorosłych oraz wybranych aspektów procesu kształcenia.
The area of lifelong education, including adult education, takes an important place among the priorities of educational policy, both at the national and European level. The increasing role of lifelong learning results in dynamic progress on the market of educational services. Also, Higher Education Institutions developed their offer addressed to adult students, proposing, among others, postgraduate studies. Last decade shows that especially institutions of private sector have strengthened their position in this segment of the market at the expense of the public institutions. Based on that one might expect that the supremacy of the particular group of institutions is due to their competitive advantage in the area of service’s quality and offer. The aim of the article is to verify this assumption by presenting preliminary findings based on the research conducted among postgraduate students of different types of Higher Education Institutions.