Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Protestancka etyka pracy w zawodzie nauczyciela akademickiego

Tytuł:
Protestancka etyka pracy w zawodzie nauczyciela akademickiego
Protestant Ethics in Academia
Autorzy:
Kucharska, Anna Maria
Tematy:
szkolnictwo wyższe
akademia
nauczyciel akademicki
etyka
etos pracy
protestantyzm
Max Weber
Robert Merton
Dietrich Bonhoeff er
higher education
academia
academic teacher
ethic
work ethos
Protestantism
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Fundacja Pro Scientia Publica
Język:
nieokreślony
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Źródło:
Ogrody Nauk i Sztuk; 2013, 3
2084-1426
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł ten dotyczy etyki pracy w zawodzie nauczyciela akademickiego. Swoje rozważania prowadzę w oparciu o dwie główne teorie: protestanckiej etyki pracy Maxa Webera oraz jej adaptacji do środowiska akademickiego Roberta Mertona. Omawiam je w polskim kontekście kształtowania się etosu akademickiego, przywołując prace Dietricha Bonhoeff era oraz wartości fundamentalne dla protestanckiego etosu pracy czyli uczciwości, rzetelności i pracowitości w ich religij nym oraz pozareligij nym wymiarze. Na tym tle podejmę próbę przeglądu obszarów zagrożeń i wypaczeń w szeregach polskiej kadry akademickiej wskazując kategorię odpowiedzialności jako kluczową w budowaniu etosu akademickiego.

In this article I focus on professional work ethics for academic teachers. My considerations are based on the analysis of two main theories: the Protestant work ethics, by Max Weber, and its adaptation to the academic environment, by Robert Merton. I evaluate how these theories can contribute to shaping the academic ethos in the Polish context, drawing upon Dietrich Bonhoeff er’s works and the fundamental values of the Protestant work ethos - honesty, reliability and diligence - presenting their religious and secular aspects. Against the above background I attempt a review of ethical risks and violations among Polish academics, pointing to the category of responsibility as crucial in the process of building an academic ethos.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies