Tytuł pozycji:
Protestancka etyka pracy w zawodzie nauczyciela akademickiego
Artykuł ten dotyczy etyki pracy w zawodzie nauczyciela akademickiego. Swoje rozważania
prowadzę w oparciu o dwie główne teorie: protestanckiej etyki pracy Maxa Webera oraz jej
adaptacji do środowiska akademickiego Roberta Mertona. Omawiam je w polskim kontekście
kształtowania się etosu akademickiego, przywołując prace Dietricha Bonhoeff era oraz wartości
fundamentalne dla protestanckiego etosu pracy czyli uczciwości, rzetelności i pracowitości w ich
religij nym oraz pozareligij nym wymiarze. Na tym tle podejmę próbę przeglądu obszarów zagrożeń i wypaczeń w szeregach polskiej kadry akademickiej wskazując kategorię odpowiedzialności
jako kluczową w budowaniu etosu akademickiego.
In this article I focus on professional work ethics for academic teachers. My considerations
are based on the analysis of two main theories: the Protestant work ethics, by Max Weber, and
its adaptation to the academic environment, by Robert Merton. I evaluate how these theories can
contribute to shaping the academic ethos in the Polish context, drawing upon Dietrich Bonhoeff
er’s works and the fundamental values of the Protestant work ethos - honesty, reliability and
diligence - presenting their religious and secular aspects. Against the above background I attempt
a review of ethical risks and violations among Polish academics, pointing to the category
of responsibility as crucial in the process of building an academic ethos.