Tytuł pozycji:
The Development of Teacher Competences in the Context of the Croatian Qualifications Framework and the Bologna process
Croatian higher education policy is in line with the changes which will occur
after Croatia joins the EU. The country has been harmonising its policy with the
Lisbon objectives, the Bologna Declaration and the other EU documents, and
has been developing its national qualifications framework (NQF), which is modelled
after the European Qualifications Framework (EQF) as an instrument
which will facilitate validation, harmonisation, comparison and measurability of
learning outcomes, and is aimed at personal development, development of social
inclusiveness, facilitation of lifelong learning, and recognition of acquired qualifications
(diplomas) on both the national and the European level. In this context,
significant changes have taken place in the higher education sector, especially in
the education and training of teachers who are entrusted with a responsible task
of reconceptualising upbringing and education towards sustainable development.
Therefore, from both the global and the national perspective, there is an effort to
raise awareness about the importance of teacher competences development, curriculum
modifications and adaptations in the context of the Bologna process, and
the development of a national qualifications framework. The development of
teacher competences through initial education and their professional development,
as well as the need for pupils/students to assume the central position in the
education process, are being identified as the determinants of a qualitative
change of schools in general. The importance of acquiring additional qualifications
through post-graduate studies is being highlighted with the purpose of
teachers' continuous professional development.
Chorwacka polityka edukacyjna kształcenia na poziomie wyższym jest
zgodna ze zmianami, które nastąpią po przystąpieniu Chorwacji do UE. Kraj ten
dostosowuje politykę oświatową do celów Strategii Lizbońskiej, Deklaracji Bolońskiej
oraz innych dokumentów UE i rozwija krajowe ramy kwalifikacji
(KRK), które są wzorowane na europejskich ramach kwalifikacji (ERK) jako
narzędziach, które ułatwią walidację, harmonizację, porównanie i zapewnią mierzalność
efektów uczenia się, a jego celem jest rozwój osobowy człowieka, rozwój
społecznej integracji, ułatwienia kształcenia ustawicznego i uznawanie nabytych
kwalifikacji (dyplomów) zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim.
W tym kontekście istotne zmiany miały miejsce w sektorze szkolnictwa
wyższego, zwłaszcza w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli,
którym powierzono odpowiedzialne zadanie, przekształcenie wychowania
i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dlatego też, zarówno
z perspektywy globalnej, jak i krajowej, działania te mają na celu podniesienie
świadomości na temat znaczenia rozwoju kompetencji nauczyciela, zmian programów
nauczania i dostosowania systemu kształcenia w kontekście procesu bolońskiego
i rozwój krajowych ram kwalifikacji. Rozwój kompetencji nauczycieli w ich
kształceniu i rozwoju zawodowym, jak również potrzeby uczniów/studentów powinny
przyjąć centralną pozycję w procesie edukacji. Kompetencje te są określane
jako wyznaczniki jakościowej zmiany szkół w ogólności. Znaczenie nabywania
przez nauczycieli dodatkowych kwalifikacji poprzez