Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ewaluacyjny potencjał funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym

Tytuł:
Ewaluacyjny potencjał funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym
Evaluative potential of executive functions in preschool children
Autorzy:
Poćwiardowska, Blanka
Tematy:
ewaluacja w profilaktyce
predykcyjny wymiar funkcji wykonawczych
dzieci w wieku przedszkolnym
evaluation in prevention
predictive dimension of executive functions
preschool children
Data publikacji:
2024
Wydawca:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Źródło:
Przegląd Pedagogiczny; 2024, 1; 77-86
1897-6557
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Funkcje wykonawcze to wielowymiarowy, złożony system pozwalający na sterowanie działa niami zarówno tymi najprostszymi, jak i najbardziej skomplikowanymi. Badania podłużne, prowadzone od okresu wczesnego dzieciństwa, nad umiejętnościami wchodzącymi w skład funkcji wykonawczych wskazują na znaczącą rolę predykcyjną tego systemu silniejszą niż iloraz inteligencji czy kompetencje społeczne. W artykule umieszczono wiedzę pochodzącą z badań na temat możliwości przewidywania rozwoju m.in. umiejętności językowych, ma tematycznych i budowania konstruktywnych relacji rówieśniczych na podstawie diagnozy funkcji wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym. Wskazano również na możliwości wykorzystania pojęcia funkcji wykonawczych do przewidywania dalszych osiągnięć dzieci, planowania zmian, jak również prowadzenia badań ewaluacyjnych w odniesieniu do działań profilaktycznych.

Executive functions represent a multidimensional and intricate system enabling individuals to regulate activities ranging from the most basic to the most intricate. Longitudinal studies assessing executive function skills from early childhood onwards reveal a noteworthy predictive capacity of this system, surpassing the influence of intelligence quotient (IQ) or social competencies. The article presents findings stemming from research regarding the feasibility of forecasting the progression of language and mathematical proficiencies, along with fostering beneficial peer interactions by assessing the executive functions of preschool-aged children. Furthermore, the utility of utilizing the conceptual framework of executive functions to anticipate future accomplishments among children, implement strategic interventions, and undertake evaluative inquiries concerning preventative interventions was also highlighted.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies