Tytuł pozycji:
Wiedza – podstawą funkcjonowania organizacji w kontekście dobrych praktyk
Factors for socio-economic development are knowledge, financial capital, material
and human resources. Knowledge is the primary source of competitive advantage. Its
proper use supports growth of an organization as well as continuous technical and
technological development. In addition, it accelerates economic, social, and cultural
development.
Information as well as experience are crucial knowledge elements. Information
about resources, technology and market becomes a valuable commodity. Acquisition
and possession of information increases the scale and scope of activities of the
organization in a competitive market. In the modern world the dominant role of
information affects the respective functions of enterprises.
Successful achievement of the organization’s objectives (with the smallest possible
outlay) requires high skills and coordination of all actions undertaken due to dynamic
changes in the external and internal environment of all companies.
The greatest value in the information system are employees. Their consciousness,
experience and loyalty are essential to the functioning of the organization in
a competitive knowledge market.
Czynnikami rozwoju społeczno-gospodarczego są wiedza, kapitał finansowy,
rzeczowy oraz zasoby ludzkie. Wiedza stanowi podstawowe źródło przewagi konkurencyjnej. Charakteryzuje się tym, że jej wykorzystywanie sprzyja rozwojowi organizacji.
Pozwala na ciągły rozwój techniki i technologii. Ponadto przyspiesza rozwój
gospodarczy, społeczny, a także kulturowy.
Elementem wiedzy jest informacja, która ją tworzy wraz z doświadczeniem. Informacja,
która dotyczy zasobów, technologii oraz rynku, staje się cennym towarem.
Pozyskanie i posiadanie informacji zwiększa skalę i zakres działania organizacji na
konkurencyjnym rynku. We współczesnym świecie dominujące znaczenie informacji
oddziałuje na odpowiednie funkcje przedsiębiorstw.
Skuteczne osiąganie celów organizacji przy możliwie małych nakładach wymaga
wysokich kompetencji i koordynacji działań. Jest to ukierunkowane dynamicznymi
zmianami w otoczeniu zewnętrznym i wewnętrznym wszystkich przedsiębiorstw.
Największą wartość w systemie informacji stanowią pracownicy firm. Ich świadomość,
doświadczenie i lojalność w stosunku do pracodawcy mają podstawowe
znaczenie dla funkcjonowania organizacji na konkurencyjnym rynku wiedzy.