Tytuł pozycji:
Innowacyjność w zarządzaniu organizacjami opartymi na wiedzy
Th e paper concerns innovative changes in the modern knowledge
management and knowledge-based organizations. Th e necessity of innovative
management in rapid development of the market competitiveness
is substantiated in this article. Th e infl uence of technological changes,
information technology and communication on methods and forms of
modern management is presented. Furthermore, there are conditions
shown which knowledge based organization must meet. Its characteristic
features, principles and concepts were underlined as well. Th ere were
examples of knowledge-based organization provided: net, fractal and virtual.
Th e necessity of changes in the management of organizations which
aspire to gaining success and competitive advantage on the market. In this
article there are important factors presented for modern management as
well as the role and tasks of management in this range. Th e article presents
the functions and instruments of knowledge-based organization system.
Th e role of the progress leader and knowledge workers in creating positive
image of organization is emphasized. Th e importance of creativeness and
innovativeness in facilitating management is discussed. Th e author presents
dependence of the success of organization on creative and initiative
workers and active managers. In the centre of attention are advantage of
innovation in management and diffi culties in their introduction into life.
Th ere is the comparison between traditional management and innovation
based management too.
Celem opracowania jest przedstawienie innowacyjnych zmian
w nowoczesnym zarządzaniu wiedzą i organizacjami opartymi na wiedzy.
W artykule uzasadniono niezbędność wprowadzania innowacyjnego zarządzania w okresie szybkiego rozwoju konkurencyjności rynkowej.
Wykazano wpływ zmian technologicznych, informatycznych i komunikacyjnych
na metody i formy współczesnego zarządzania. Ponadto
przedstawiono warunki jakie powinna spełniać organizacja oparta na
wiedzy. Ukazano jej cechy charakterystyczne, zasady i koncepcje. Podano
przykłady związanych z wiedzą organizacji: sieciowych, fraktalnych
i wirtualnych. Pokazano konieczność zmian w zarządzaniu organizacjami,
pragnącymi uzyskać sukces i przewagę konkurencyjną na rynku.
Zaprezentowano czynniki istotne w nowoczesnym zarządzaniu oraz rolę
i zadania kierownictwa w tym zakresie. Ukazano funkcje i instrumenty
systemu zarządzania organizacjami opartymi na wiedzy. Podkreślono rolę
lidera postępu i pracowników wiedzy w kreowaniu wizerunku organizacji.
Omówiono znaczenie kreatywności i innowacyjności w usprawnieniu
zarządzania. Zobrazowano zależność sukcesu organizacji od kreatywnych
i pełnych inicjatyw pracowników i sprawnych menadżerów. Zwrócono
również uwagę na zalety innowacji w zarządzaniu i trudności w ich wprowadzaniu
w życie. Dokonano porównania między zarządzaniem tradycyjnym
a zarządzaniem opartym o innowacje.