Tytuł pozycji:
STREFY OGRANICZONEGO RUCHU JAKO RECEPTA NA PROBLEMY ŚRÓDMIEJSKICH ULIC HANDLOWYCH WSPÓŁCZESNYCH MIAST? ŚRÓDMIEŚCIE GDYNI – ULICA STAROWIEJSKA
Ulice handlowe pełnią istotne funkcje w śródmieściach miast: transportowe, wizerunkowe, są przestrzeniami publicznymi. Współczesne strategie rozwoju miast podkreślają kluczową rolę śródmieść w procesie ich odradzania. Uwzględnienie zwiększonego udziału pieszych i rowerzystów w ruchu może stać się impulsem dla rewitalizacji śródmiejskich ulic. Przy wzrastającej liczbie centrów i galerii handlowych wymagają one szczególnej uwagi, ich kondycja ma wpływ na wizerunek całego miasta. Artykuł, opisując problematykę na przykładzie ulicy Starowiejskiej w Gdyni, próbuje określić, czy wprowadzanie stref ograniczonego ruchu może być rozwiązaniem dla problemów ulic handlowych. Zdefiniowanie pojęć związanych ze współczesnym miastem poprzedza zauważenie i opisanie problemu, określenie jego możliwych przyczyn oraz poszukiwanie rozwiązań. Strefy ograniczonego ruchu określane są jako jedne z możliwych odpowiedzi na problemy ulic handlowych w śródmieściach. Opisany jest udział Gdyni w projekcie Civitas Dyn@mo, cele i zasady jego działania, reakcje społeczne na planowane zmiany. Strefy ograniczonego ruchu są możliwą receptą na problemy ulic handlowych, ale ich zastosowanie w objętym zmianami projektowymi mieście powinna być odpowiednio zlokalizowana w miejscu i czasie. Nie jest możliwe pomijanie tożsamości miejsca, które oprócz struktury urbanistycznej i architektonicznej tworzą przede wszystkim mieszkańcy.
Shopping streets act as transportation axes, image creators and public areas. Contemporary strategies for development of cities emphasize the role of the centers as essential in their revitalization. Including growing participation of pedestrians and cyclists in the traffic may become a stimulus for regeneration of the central streets. With growing numbers of shopping malls of various types and sizes they need special attention, as their condition influence image of a whole city. The article, describes the issues analyzing an example of Starowiejska street in Gdynia and tries to determine if implementing pedestrian or low traffic areas can be a solution for problems of shopping streets. Defining concepts and terms connected with modern, resurgent city is followed by defining the problem, specifying its possible reasons and searching for solutions. Limited traffic zones and promenades might be one of possible answers to high street problems in downtowns. The text describes participation of Gdynia in Civitas Dyn@mo project, aims and principles of operation, social reactions to planned changes. Article determines pedestrian areas as possible answer to described problems of shopping streets but emphasizes that their implementation must be correctly located in place and time. It is not possible to omit identity of place, which apart from architecture and urbanism is above all created by city main actors – inhabitants, modern burghers and their needs.