Tytuł pozycji:
„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” odzwierciedleniem przemian w teorii, metodyce i praktyce oraz inspiracją do rozwoju pedagogiki opiekuńczej
„Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” w sposób szczególny odzwierciedlają kształtowanie się tożsamości pedagogiki opiekuńczej jako nauki, metodyk szczegółowych, a także pedeutologii w obszarze kształcenia w szkołach wyższych kadr do praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Tekst jest studium publikowanych w „POW” artykułów, którego celem jest wskazanie dokonujących się przemian na przestrzeni 60 lat istnienia czasopisma. Wybiórcze ich rozwinięcie opracowane zostanie z perspektywy pracownika badawczo-dydaktycznego biorącego udział w kształceniu wyższym od 1982 roku, zaangażowanego także w metodykę i praktykę opiekuńczo-wychowawczą oraz analizującego ich historyczne źródła. Przywołane zostaną także wybrane publikacje naukowe ukazujące rozwój pedagogiki opiekuńczej oraz przemiany przedmiotu jej zainteresowań poznawczych. Wyodrębniono następujące tendencje zmian 1) od czasopisma popularnonaukowego do naukowego, 2) od zainteresowania się praktyką, metodyką i wiedzą z zakresu pedagogiki społecznej, opiekuńczo-wychowawczej do charakteru interdyscyplinarnego i międzynarodowego, 3) zmiany w wyróżnianych działach czasopisma odzwierciedleniem rozwoju i oczekiwanych zmian, 4) zmiany państwa, w którym realizowane są zadania naukowe, metodyczne i praktyczne w opiece i wychowaniu, 5) zmiany przedmiotu zainteresowań pedagogiki opiekuńczej, 6) od analizy działalności opiekuńczo-wychowawczej i budowania subdyscypliny: pedagogiki opiekuńczej do analizy związków między różnymi rodzajami działalności pedagogicznej w aspektach opiekuńczych i związków między naukami oraz rozwoju subdyscyplin, 7) od organizowania wąskich tematycznie seminariów i konferencji do licznych i interdyscyplinarnych, wielowątkowo analizujących zagadnienia opiekuńczo-wychowawcze, 8) zmiany w kształceniu kadr do pracy opiekuńczo-wychowawczej, edukacyjnej, pedagogicznej.
The “Issues in Childhood Care and Education” journal in a special way reflects formation of the identity of care pedagogy as a science, detailed methodologies as well as pedeutology in the field of educating staff for care and educational practice in higher education. The text is a study of articles published in the “Issues in Childhood Care and Education” journal, the aim of which is to indicate the changes over the 60 years of the journal's existence. Their selective development will be elaborated from the perspective of a research and didactic worker involved in higher education since 1982, who is also involved in the methodology as well as care and educational practice and analyses their historical sources. Selected scientific publications showing the development of care pedagogy and changes in the subject of its cognitive interest will also be presented. The following trends of changes were distinguished: 1) from a popular science journal to a scientific one, 2) from an interest in practice, methodology and knowledge in the field of social, care and educational pedagogy to an interdisciplinary and international character, 3) changes in the distinguished sections of the journal as a reflection of the development and expected changes, 4) changes in the country in which scientific, methodological and practical tasks in care and education are carried out, 5) changes in the subject of interest of care pedagogy, 6) from the analysis of care and educational activities and building subdiscipline: from care pedagogy to the analysis of relationships between various types of pedagogical activities in the caring aspects and relationships between the sciences and the development of subdisciplines, 7) from organizing thematically narrow seminars and conferences to numerous and interdisciplinary ones analysing care and educational issues in a multi-threaded way, 8) changes in the education of staff for care and educational, teaching, pedagogical work.