Tytuł pozycji:
Ocena stanu rozwoju somatycznego studentów różnych kierunków studiów z WWFIS w Białej Podlaskiej
Wprowadzenie: Analiza piśmiennictwa wskazuje występowanie
ścisłych podobieństw w cechach morfologicznych
w odniesieniu do zespołów wykonujących tę samą pracę,
uprawiających tę samą dyscyplinę sportową bądź studiujących
na tym samym kierunku. W obecnej sytuacji niżu
demograficznego i jednocześnie silnej konkurencji na rynku
edukacyjnym coraz częściej podnosi się kwestie nie tylko
poziomu nauczania, ale również kompetencji i predyspozycji
samych studentów.
Cel: Za cel pracy przyjęło analizę rozwoju somatycznego
mężczyzn studiujących na różnych kierunkach w WWFiS
w Białej Podlaskiej
Materiał i metody: Materiał do pracy stanowią dane antropometryczne
175 studentów pierwszego roku WWFiS w Białej
Podlaskiej. Analizowaną kohortę mężczyzn podzielono na
zespoły, uwzględniając profil studiów. Techniką Martina
i Sallera wykonano pomiary cech antropometrycznych niezbędnych do obliczenia wskaźnika BMI, WHR i oszacowania
składu tkankowego ciała. Do charakterystyki zgromadzonych
zmiennych wykorzystano: wielkość próby (n) średnią arytmetyczną
(x ~ ) oraz odchylenie standardowe (SD). Różnice
w wielkości analizowanych cech pomiędzy wyłonionymi
grupami oszacowano z wykorzystaniem testu t-Studenta
dla danych niezależnych.
Wyniki: Badania własne potwierdziły doniesienia innych
autorów podejmujących problematykę analizy związków
budowy ciała z profilem kształcenia. Stąd należy uznać, że selekcja
związana z naborem na studia wychowania fizycznego
w znacznym stopniu determinuje budowę ciała młodzieży.
Wnioski: Odnotowane różnice międzygrupowe w wielkości
beztłuszczowej masy ciała oraz poziomie otłuszczenia, jak
i jego dystrybucji można uznać za efekt różnic w stylu życia
badanych mężczyzn wynikających między innymi z profilu
kształcenia.
Introduction: The analysis of literature revealed close
similarities concerning morphological features in groups
of people performing the same work, practising the same
sport or studying in the same field of study. In the present
situation of the demographic low and strong competition on
the educational market, the issues of the level of education
as well as competences and predispositions of students are
discussed more and more often.
Aim: The aim of the work was to analyse somatic development
of male students from various fields of study at the Faculty of
Physical Education and Sport in Biala Podlaska.
Material and methods: The material included anthropometric
data of 175 first-year students of the Faculty of Physical
Education and Sport in Biala Podlaska. The analysed cohort of
men was divided into groups according to the field of study.
The measurements of anthropometric features indispensable
for calculating BMI, WHR and body composition were madewith the use of Martin and Saller technique. In order to
describe the collected variables, sample size (n), arithmetic
mean (x ~ ) and standard deviation (SD) were used. Differences
between the selected groups concerning the analysed
features were estimated with the use of Student’s t-test for
independent data.
Results: The findings were in line with publications of other
authors analysing the correlations between body build and
the field of study. Therefore, it should be concluded that the
selection for physical education studies to a large extent
determines body build of the students.
Conclusions: The observed differences between groups
concerning fat-free mass and the level of adiposity as well
as its distribution may have stemmed from the differences in
lifestyle of the examined men that resulted, inter alia, from
their field of study.