Tytuł pozycji:
Wsparcie dziecka romskiego przez rodzinę w integracji społecznej
Wsparcie rodziny jest istotnym czynnikiem stymulującym rozwój młodego człowieka.
Za jego sprawą dziecko – również pochodzenia romskiego – dąży do zdobywania
nowych informacji o świecie, w którym żyje. Szkoła jest jednym z miejsc, w którym
zachodzi proces uczenia się oraz proces integracji społecznej. Rząd chcąc zachęcić
romskie rodziny do uczestniczenia w życiu społeczno-kulturalnym stworzył „Rządowy
Program na Rzecz Społeczności Romskiej w Polsce”. W ramach tego programu na
przełomie roku 2012/2013 prowadziłam w jednej z wrocławskich publicznych szkół
podstawowych integracyjne zajęcia warsztatowe. Uczestniczyły w nich dzieci oddziału
przedszkolnego społeczności polskiej oraz romskiej. Zastosowałam podejście jakościowe
w paradygmacie interpretatywnym. Przyjęłam metodę badania w działaniu.
Opisałam wnioski z obserwacji uczestniczącej, które przeprowadziłam w grupie badając
zaangażowanie dzieci w zajęcia, ich zainteresowanie poruszaną tematyką, przebieg
interakcji zachodzących w czasie warsztatów, frekwencję oraz stosunek rodziców do
zajęć. Przedszkolaki były ciekawe poznania innej kultury, chętnie wszystkie uczestniczyły
we wspólnych zabawach a pozytywne informacje zwrotne od rodziców miały
swoje odzwierciedlenie w praktyce. Udział w zajęciach cieszył się dużą aktywnością,
starannym przygotowaniem prac domowych i wysoką frekwencją dzieci. Wsparcie rodziców
okazało się niezbędne w zaspokojeniu naturalnej ciekawości poznawczej dzieci.
The support of family is an important factor in stimulating the development of
a young person. Due to this factor a Romani child strives to acquire new information
about the world in which he or she lives. School is one of the places, in which the processes
of learning and social integration take place. The state (in an attempt to encourage
Romani families to participate in social-cultural life) created the “State Programme for
the Romani Community in Poland”. As a part of this programme at the break of the
year 2012/2013 I conducted integration workshop classes in public elementary schools
in Wrocław. The children of the pre-school unit from the Polish and Romani communities
participated in the classes. I have used the qualitative approach in the interpretative
paradigm. I have used the method of research in action. I have presented the conclusions
from the participative observation, which I have conducted in the group, researching
the engagement of children in the classes, their interest in the topic, the interactions
during the workshops, their attendance as well as the attitude of parents towards
the classes. The pre-school children were interested in learning about a different culture.
They all willingly participated in common fun activities and the positive feedback
from the parents was reflected in practice. The participation in the classes was highly
active, the homework was well prepared and the level of children's attendance was
high. The support of parents turned out to be necessary in encouraging the natural state
of curiosity of the children.