Tytuł pozycji:
Edukacja medialna w szkole podstawowej pomiędzy teorią a koniecznością edukacyjną
W artykule omówiono złożony problem edukacji medialnej w polskiej szkole. Z jednej strony mamy do czynienia z brakiem jasnej, czytelnej i jednolitej podstawy programowej dla edukacji medialnej, z drugiej zaś, elementy edukacji medialnej, zapisane w celach i wytycznych kształcenia różnych przedmiotów w formie hasłowej i ogólnikowej, nie zamykają możliwości jej realizowania w szkole na różnych szczeblach edukacji. Zabierając głos w dyskusji na temat konieczności wprowadzania nowoczesnej edukacji, dokonano opisu i prezentacji przykładowych działań nauczyciela odnoszących się do kształtowania kompetencji medialnych, dzięki którym można rozwijać odpowiednie postawy i zachowania przyszłego pokolenia, asertywnego wobec medialnych przejawów manipulacji i perswazji.
In the article the complicated problem of media education in Polish school is discussed. On the one hand, there is no clear, legible and consistent core curriculum for media education. On the other hand, however, the elements of media education described in the aims and guidelines of teaching various subjects in the general form do not limit the possibilities of implementing media education on various levels of eduation. Entering the discussion about the necessity of introducing modern education, the description and presentation of exemplary teacher’s actions connected with media competences were made. The competences include developing appropriate attitudes and behaviour of future generation who is assertive towards media manipulation and persuasion.