Tytuł pozycji:
Internacjonalizacja jako źródło legitymizacji reform szkolnictwa wyższego w Polsce (2007–2012)
Przedmiotem artykuły są reformy polskiego szkolnictwa wyższego w okresie 2007-2012 (tzw.
Reformy Kudryckiej) i próba odpowiedzi na pytanie o to, jaki wpływ na ich kierunek oraz dynamikę
zachodzących zmian miał proces jego internacjonalizacji. W wymiarze teoretycznym artykuł
czerpie inspiracje z koncepcji de-nacjonalizacji szkolnictwa wyższego Ulricha Teichlera,
który wskazuje na poszerzenie kontekstu jego funkcjonowania, a tym samym wzrost znaczenia
zjawisk i procesów zachodzących w przestrzeni transnarodowej na definiowanie kierunku reform
oraz ich legitymizację w nowoczesnych państwach narodowych. Analiza koncentruje się wyłącznie
na Polsce, reprezentującej bardziej ogólny przypadek kraju, który (a) dynamicznie się rozwija
w wymiarze politycznym oraz gospodarczym, (b) otwiera się szeroko na globalne procesy społeczne,
a jednocześnie ten, (c) w którym władza publiczna przez lata była niezdolna/zbyt politycznie
słaba do samodzielnego inicjowania zmian w obszarze nauki oraz szkolnictwie wyższym.
This paper elaborates on the higher education (HE) reforms in Poland undertaken between 2007–
–2012 (The reforms of Kudrycka). In doing so it attempts to address the question: What has been the
impact of the internationalization of HE on the dynamics and directions of the reforming agenda?
The paper alludes to Urlich Teichler’s concept of de-nationalization, which highlights the growing
importance of transnational processes in setting domestic policy agendas in HE in modern nation
states. The analysis is focused on Poland, which represents the more general case of a country that:
(a) is dynamically developing in political and economic terms; (b) is opening up to transnational
processes; but also (c) provides an example of a country that for years – due to lack of resources
and political authority – failed to undertake serious political steps to reform higher education.
The analysis claims that internationalization has been one of the most important impulses to
not only implement major changes in Polish higher education, but also has been a vital source of
the legitimacy of initiatives highly unpopular among Polish academics.