Tytuł pozycji:
The ambiguity of “success” in biographical stories of Polish émigré artists
What factors determine artistic success? How do the artists themselves interpret this issue? How
is this issue viewed by émigré artists? This article is an attempt to answer to these questions. By
examining biographical research conducted among Polish émigré artists living in Berlin, London,
New York, and Paris I try to show the ambiguity of the term “success”. This concept is variously
interpreted by the different narrators and in each instance requires contextual concretization in
relation to the biography of the particular artist. This article distinguishes between the objective
and subjective dimensions of experiencing success. When taking into consideration the subjective
understandings and individual expectations, the category of success changes its meaning depending
on the fate of the individual artists. It cannot be narrowed down to only the artistic dimension,
because many other aspects of the life of émigré artists are strongly intertwined with it. The fate
of those who have succeeded may be understood only if we compare their stories with the stories
of artists who remain on the periphery of the art world.
Jakie czynniki wpływają na artystyczny sukces? Jak interpretują go sami twórcy? W jaki sposób
odnosi się to do artystów emigrantów? W artykule podjęta została próba odpowiedzi na te pytania.
Odnosząc się do wyników badań biograficznych przeprowadzonych wśród polskich artystów
emigrantów mieszkających w Berlinie, Nowym Jorku, Londynie i Paryżu ukazano wieloznaczność
terminu „sukces”. Ponieważ kategoria ta jest różnorodnie interpretowana przez narratorów za każdym
razem musi być odnoszona do szerszego kontekstu biograficznego. W tekście wyodrębnione
zostały obiektywne i subiektywne aspekty doświadczani sukcesu. Biorąc pod uwagę subiektywne
odczucia, kategoria ta zmienia swoje znaczenie w zależności od losów indywidualnych twórców.
Nie może także być zredukowana jedynie do wymiaru artystycznego, ponieważ inne aspekty życia
artysty emigranta silnie z nią interferują. Wychodząc z założenia, że los tych którzy odnieśli sukces
może zostać zrozumiany jedynie w kontekście losów tych, którzy pozostali na peryferiach świata
sztuki w artykule przytoczone zostały wypowiedzi jednych i drugich twórców.