Tytuł pozycji:
Główne obszary polityk społecznych wobec młodzieży. Ustalenia i refleksje socjologa
W artykule wykorzystane zostały główne ustalenia z raportu Młodzi 2011 w obszarach ujawniających
największą kumulację problemów ludzi młodych. Należą do nich: edukacja, wchodzenie na rynek
pracy i kwestie związane z aranżacją życia prywatnego. Wszystkie one ukazują zgoła inne, niestandardowe
oblicze młodości – nadmiernie wydłużonej w dorosłość, bardziej złożonej (hybrydalnej),
trudniejszej do zniesienia przez samych młodych, systemowo osamotnionej i politycznie bardziej
ryzykownej. Powołując się na liczne dane z najnowszych źródeł (dotyczące aspiracji i decyzji
edukacyjnych młodzieży, przechodzenia od edukacji do zatrudnienia, zakładania rodziny, dylematów
młodych par i kobiet), kreślimy empiryczny obraz młodości „po polsku”, wskazując możliwe
i konieczne obszary systemowego wsparcia. Obraz ten nie uległ zasadniczym zmianom od czasu
opublikowania raportu o młodych, a w połączeniu z pospiesznym wdrażaniem programów wynikających
z tzw. dobrej zmiany (które nie idą w kierunkach wynikających ze społecznych diagnoz)
wydaje się dalece niepokojący. Pozostawia to jednocześnie duże pole do akademickiej dyskusji nad
kształtem polityk społecznych adresowanych do młodego pokolenia, które – oprócz problemów
typowych dla adolescentów – doświadcza wielu innych problemów związanych z późną młodością.
This article uses the main findings of the report “Youth 2011. Poland”, prepared by the author for
the Polish government. It focuses on some chosen areas which reveal the greatest accumulation
of problems for young people in Poland. These include education, entering the labour market, and
issues related to arranging one’s private life. All of them reflect a quite different, non-standard
face of youth – over-extended in adulthood, more complex (hybrid), more difficult to bear, and
abandoned by the system and therefore politically more risky. Citing various data from the most
recent sources (on the educational aspirations and educational decisions of youth, their transition
from education to employment, starting a family, including the dilemmas of young couples and, in
particular, women forced to undertake dual roles), this article draws an empirical picture of youthin-
Poland, and indicates both possible and necessary areas of systemic (institutional) support. The
fact that this picture has not changed significantly since the publication of the above-mentioned
report on the young, coupled with the hasty implementation of some programs resulting from the
policy of so-called. “good changes” (which do not follow social diagnoses) seems to be highly
disturbing. At the same time this opens a large field for academic discussion on social policies
addressed to the young generation, which – apart from the problems typical for adolescents – is
experiencing a growing number of problems associated with late youth.