Tytuł pozycji:
Researching attitudes towards work in hotel industry in Croatia and Montenegro
The main goal of this research is to explore the differences between hypothetical attitude towards work in the hotel industries of Croatia (CRO) and Montenegro (MNE) among the employees that have full time contract and the employees with some other (non-standard) type of contract. The purpose of this research is to correlate their attitudes with the type of contract they have and demographical features. There are five hypotheses and through the research some of them have been accepted and others rejected. The results of field research have been used as primary data. Survey has been conducted among hotel employees (N=452) along the Adriatic coast during the summer season 2018. Scientific methods of analysis and synthesis together with descriptive statistics and t-test, have been used to evaluate, formulate and present the results. The results obtained may be very important for managers in hospitality industry in the function of more efficient management of human resources, better prediction of employees’ behavior and adaptation of the strategy related to human resources.
Głównym celem tych badań jest zbadanie różnic między hipotetycznym podejściem do pracy w branży hotelarskiej w Chorwacji (CRO) i Czarnogórze (MNE) wśród pracowników, którzy mają umowę na pełny etat, a pracownikami z innymi (niestandardowymi) ) typ kontraktu. Celem tych badań jest skorelowanie ich postaw z rodzajem umowy i cechami demograficznymi. Istnieje pięć hipotez i niektóre z nich zostały zaakceptowane, a inne odrzucone. Wyniki badań terenowych zostały wykorzystane jako dane pierwotne. W sezonie letnim 2018 r. Przeprowadzono badanie wśród pracowników hoteli (N = 452) wzdłuż wybrzeża Adriatyku. Do oceny, formułowania i prezentacji wyników zastosowano naukowe metody analizy i syntezy wraz ze statystykami opisowymi i testem t. Uzyskane wyniki mogą być bardzo ważne dla menedżerów w branży hotelarskiej w funkcji bardziej wydajnego zarządzania zasobami ludzkimi, lepszego przewidywania zachowań pracowników i dostosowania strategii związanej z zasobami ludzkimi.