Tytuł pozycji:
Accuracy in fixing ship’s positions by CCD camera survey of horizontal angles
The article describes a study to assess the accuracy determining the position coordinates of the ship based on measurements horizontal angle made optical CCD (Charge Coupled Device) camera. In the first part of paper describes the method of calculating the measurement mean errors and the field figure mean errors of position coordinates delineated from two or more horizontal angles. There have been defined three software applications assigned for preparation of navigational sea charts with accuracy areas mapped on (map distributions of accuracy). The second part presents, in the form of maps distributions of accuracy, results of the study’s Rolleiflex camera. This study was conducted in based on the theoretical measurements, carried out the geometric structure formed by the constant measurement, optical navigational marks located on the Gulf of Gdańsk. In the final part, based on the results of research conducted discussion on evaluating the suitability of CCD cameras to determine the ship’s position coordinates with the International Maritime Organization.
W artykule przedstawiono opis badania mającego na celu ocenę dokładności wyznaczania współrzędnych pozycji statku na podstawie pomiarów optycznych kąta poziomego wykonanych kamerą CCD. W jego pierwszej części przedstawiono metodę obliczania średniego błędu pomiaru, pola figury błędów oraz średniego błędu współrzędnych pozycji wyznaczanej na podstawie dwóch i więcej kątów poziomych. Opisano trzy aplikacje programowe służące do przygotowywania morskich map nawigacyjnych z naniesionymi na nich tzw. obszarami dokładności wyznaczania współrzędnych pozycji statku (mapy rozkładów dokładności). W drugiej części zaprezentowano, w formie map rozkładów dokładności, wyniki z badania kamer firmy Rolleiflex. Badanie przeprowadzono, opierając się na symulowanych pomiarach wykonywanych względem geometrycznej struktury pomiarowej utworzonej przez stałe, optyczne znaki nawigacyjne znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. W części końcowej, opierając się na wynikach badań, przeanalizowano przydatność kamer CCD do wyznaczania współrzędnych pozycji statku w świetle przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej.