Tytuł pozycji:
Analiza wpływu odległości między pantografami na drgania kolejowej sieci trakcyjnej
W artykule przedstawiono wyniki kolejnego etapu badań dynamiki kolejowej sieci
trakcyjnej obciążonej ruchem pantografów, wykonywanych za pomocą autorskiej metody
symulacji drgań sprzężonego układu pantografy – sieć trakcyjna. Przeanalizowano wpływ
prędkości ruchu oraz odległości pomiędzy pantografami na drgania przewodu jezdnego
oraz na siłę nacisku stykowego ślizgacza pantografu na przewód jezdny. Do analiz wybrano
trzy rozstawy pantografów oraz pięć prędkości. Przeanalizowano charakter zjawiska na
podstawie przebiegów czasowych wielkości wyjściowych oraz miar statystycznych. Zidentyfikowano
możliwość wystąpienia niekorzystnych kombinacji warunków obciążenia sieci,
skutkujących zwiększeniem niekorzystnych zjawisk dynamicznych. Sformułowano wnioski
do dalszych badań.
The article presents the results of the current stage of study on the catenary dynamics,
based on the author's method of simulation of pantograph – catenary system vibrations. The
influence of the speed of movement and the distance between pantographs on the vibration
of contact wire and the contact force has been analyzed. Three pantographs' distances and
five speeds were chosen for the analyzes. The nature of the phenomenon was analyzed on
the basis of time histories of the output quantities and statistical measures. The possibility
of unfavorable combinations of load conditions, leading to an increase of undesirable dynamic
behavior, has been identified. Conclusions for further research have been formulated.