Tytuł pozycji:
The landscape architecture of seaside resorts on the example of the Uznam Island
The seaside resorts came into existence in Prussia Kingdom just in 1824 together with
the seaside tourism that was initiated in France. Suitable location, close to Berlin made
Uznam Island the main place of the resorts location. II War World finished their harmonic
development. The political decisions distributed the area of island and incorporated the
part into new west borders of Poland.
The assessment of the character of new investments presented on the successive maps
of development of the seaside district with the growth of beach is made in the context of
the resorts' landscape (the landscapes forming at the area of Uznam Island historically
connected with Prussia still refer to traditional architecture of XIX-centaury guesthouses,
resident hotels and "climate" of family sunbathing while new development in Świnoujście
becomes a specific "exhibition" – a review of architectural trends of luxury hotels and
apartment buildings, separating from the historical context of the place and local tradition.
Wraz, z zapoczątkowaną we Francji, modą na turystykę nadmorską już w 1824 roku zaczęły
powstawać także i w Królestwie Pruskim pierwsze na terenie Niemiec kurorty nadmorskie.
Dogodne położenie w niedalekiej odległości od Berlina głównym ich miejscem
lokalizacji uczyniło wyspę Uznam. Ich harmonijny rozwój ostatecznie zakończyła II wojna światowa, a decyzje polityczne po jej zakończeniu podzieliły teren wyspy część jej włączając
w nowe granice zachodnie powojennej Polski.1
Prezentując na kolejnych mapach rozwoju „dzielnicy nadmorskiej” postępującej wraz
z przyrostem terenów nadmorskiej plaży autor dokonuje oceny charakteru nowych inwestycji
w kontekście formowania krajobrazu kurortów, z których te powstające na historycznie
związanej z Prusami części wyspy Uznam nadal nawiązują do tradycji architektury
XIX-to wiecznych pensjonatów i „klimatu” rodzinnego plażowania gdy nowe budowle
powstające w Świnoujściu ‘jak grzyby po deszczu” stają się swoistą wystawą- przeglądem
mód architektonicznych pierwszego dziesięciolecia XXI wieku - luksusowych hoteli
i apartamentowców, w całkowitym oderwaniu od historycznego kontekstu miejsca i lokalnej
tradycji.