Tytuł pozycji:
Program nauczania historii liceów ogólnokształcących po reformie 1932 roku na łamach „Wiadomości Historyczno-Dydaktycznych” (1933-1939)
- Tytuł:
-
Program nauczania historii liceów ogólnokształcących po reformie 1932 roku na łamach „Wiadomości Historyczno-Dydaktycznych” (1933-1939)
- Autorzy:
-
Czarnecka, Iwona
- Tematy:
-
programy
historia
gimnazjum
okres międzywojenny
- Data publikacji:
-
2021-12-14
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Źródło:
-
Studia z Teorii Wychowania; 2021, XII(4 (37)); 183-197
2083-0998
2719-4078
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości należało przede wszystkim doprowadzić do zjednoczenia szkolnictwa wszystkich ziem polskich pod jednym zarządem, a także przygotować projekty ustaw szkolnych, które obowiązywałyby na terenie całego kraju. Najważniejsze było ujednolicenie systemu, jego organizacji, języka wykładowego itp. na terenie całego kraju. Zgodnie z Ustawą o ustroju szkolnictwa z 11 marca 1932 roku ustrój szkolny miał opierać się na 7-letniej szkole powszechnej III stopnia. Zakładano, że szkoły będą przygotowywały zdolne dzieci i młodzież do przechodzenia ze szkoły jednego typu do szkoły drugiego typu, a także będą przygotowywały dzieci i młodzież do przechodzenia ze szkół niższego stopnia do szkół wyższego stopnia. Jednym z czasopism wydawanych w latach 1933-1939 były w przez Polskie Towarzystwo Historyczne dla spraw nauczania historii „Wiadomości Historyczno-Dydaktyczne”. Redaktorem naczelnym czasopisma był Kazimierz Tyszkowski, pod roku 1937 funkcję tę pełnił wraz z Antonim Knotem. Czasopismo podlegało utworzonej w 1932 roku Komisji Dydaktycznej PTH. Na łamach „Wiadomości Historyczno-Dydaktycznych” ukazywały się artykuły dotyczące nauki historii w szkole średniej, przede wszystkim wprowadzenia nowych programów. Uwzględniając potrzebę zorganizowania szkolnictwa po ponad stuletnim uzależnieniu od władz zaborczych nie dziwi fakt, że rozwój ten następował w szybkim tempie, nie zawsze proponowane i wprowadzane rozwiązania cieszyły się poparciem całego społeczeństwa, czy samych nauczycieli i ekspertów, co można zauważyć analizując treść poszczególnych artykułów.