Tytuł pozycji:
Analiza zagrożenia załogi w wyniku wybuchu ładunku pod kołowym pojazdem opancerzonym
Zapewnienie odpowiedniej ochrony przeciwminowej załogi staje się podstawowym celem nowoczesnych konstrukcji pojazdów wojskowych. Istotą rozwoju metod i środków ochrony przeciwminowej jest identyfikacja wpływu oddziaływania fali uderzeniowej wybuchu na konstrukcję pojazdu oraz jego załogę. Informacje na temat przeciążeń pochodzących od oddziaływania wybuchu min lądowych na człowieka są trudno dostępne lub niewystarczająco szczegółowe. Podstawą do ich pozyskiwania staje się prowadzenie badań eksperymentalnych oraz modelowych. W artykule zaprezentowano podstawowe problemy i zagrożenia załogi w wyniku eksplozji min lądowych oraz IED stosowanych jako zasadnicze środki walki w obecnych konfliktach zbrojnych. Na podstawie badań literatury określono części ciała załogi najbardziej narażone na impulsowe wymuszenia wynikające z oddziaływania fali uderzeniowej wybuchu na pojazdy specjalne. Ponadto, zaprezentowano metodykę oraz przykładowe wyniki badań eksperymentalnych identyfikujących wpływ wymuszeń impulsowych na załogę w charakterystycznych antropometrycznych punktach ciała. Przedstawiono również kryteria oceny urazów oraz poziomu zagrożenia załogi w wyniku eksplozji ładunków wybuchowych pod pojazdem. Celem tak kompleksowej analizy wpływu fali uderzeniowej wybuchu na pojazdy specjalne oraz ich załogę jest rozwój nowoczesnych i skutecznych środków ochrony.
Provision of proper protection against landmines is a major aim of modern military vehicle designs. The point of developing the methods and means of countermine protection is to identify the shock wave impact on a vehicle construction and its crew. Information on overload coming from landmine explosions on a person are strictly confidential or not detailed enough. The basis to obtain them is to carry out experimental and numerical tests. This article presents basic issues and threats to crews as a result of landmine, IED or EFP explosions carried out by terrorists. The literature published has helped the authors to identify the main parts of body prone to the impulse load of a shock wave explosion on a wheeled military vehicle. The methodology and sample results of experimental tests identifying the shock wave load on a vehicle and its crew in a characteristic anthropometrics points of body are presented as well. Injury criteria and crew threat levels resulting from explosive load under a vehicle and its close area are outlined. The aim of such a complex analysis of shock wave load over wheeled military vehicles and their crews is the development of modern and effective protection devices.