Tytuł pozycji:
Modernizacja nauczania na kierunku geodezja i kartografia w nowych uwarunkowaniach prawnych i technologicznych
Podejście do kształcenia zmienia się w kierunku zaspokajania potrzeb rynku pracy, uwzględniając inteligentny rozwój i innowacyjne rozwiązania. Zobowiązuje to do modyfikacji programów studiów i tworzenia nowych treści w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji. Kształcenie geodetów jest dostosowywane do nowych technologii i nowych narzędzi pomiarowych. Ostatnio duży wpływ na modyfikację treści kształcenia mają zmieniające się uregulowania prawne wynikłe z budowy infrastruktury informacji przestrzennej (IIP). Jest to konsekwencją tworzenia i utrzymywania przez służbę geodezyjną, bazowych elementów IIP w formie zbiorów referencyjnych. Wymusza to modernizację istniejącego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a tym samym modyfikację kształcenia w celu przygotowania kadr umiejących sprostać temu zadaniu. Większy nacisk kładziony jest na geoinformatykę, a szczególnie na zagadnienia związane z bazami danych. W przyszłości te umiejętności powinny być także wykorzystane przy stosowaniu IIP w różnych dziedzinach, na przykład przy wspomaganiu wynikami analiz przestrzennych inteligentnego rozwoju gospodarki. W artykule przedstawiono zaistniałe i planowane zmiany w procesie kształcenia na Wydziale Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa, na kierunku geodezja i kartografia. Wiążą się one z dostosowaniem zakresu wiedzy, umiejętności i kompetencji do zmieniających się potrzeb w ramach istniejących możliwości. Szczegółowo opisano nowe wybrane praktyki dydaktyczne związane z kształceniem geodetów. Obejmują one zagadnienia związane z nowym podejściem do edukacji w zakresie mapy zasadniczej, baz georeferencyjnych i zasobu 3D.
The approach to education is being adapted towards satisfying the needs of a fluctuating labour market, taking into account the intelligent development and innovative solutions. This requires modification of curricula of studies and creation of some new content in terms of knowledge, skills and competence. The process of educating surveyors has to be adapted to modern technologies and surveying instruments. Recently changes in legal regulations resulting from the development of the Spatial Information Infrastructure (SII) have had a considerable impact on the educational content. It is a consequence of creating and maintaining the SII basic elements in the form of the reference database by the surveying service. The increasing demands to modernize existing surveying and cartographic resources and to adjust training curricula in order to prepare the personnel to fulfill this task can be observed. Greater emphasis is placed on geoinformatics, especially on issues related to databases. In the future such skills should be also used when applying the SII in various fields, e.g. for supporting the smart economic growth with the results of spatial analysis. The paper presents the existing and planned changes in the educational process at the Faculty of Geodesy, Geospatial and Civil Engineering, in the field of geodesy and cartography. They are mostly concerned with the adjustment of knowledge, skills and competence to the changing needs within the framework of existing possibilities. Some new educational practices related to the surveyors’ training programme are thoroughly described. They are primarily related to the new approach towards education in the scope of basic maps, geo-reference databases and 3D resources.