Tytuł pozycji:
Rozwój zasobów osobistych studentów kierunków pedagogicznych metodą design thinking
Celem artykułu jest zbadanie problematyki zasobów osobistych młodych dorosłych oraz skutecznych metod rozwoju owych zasobów w warunkach edukacyjnych m.in. metodą design thinking. Obecnie o zasobach osobistych mówi się w kontekście psychologii zdrowia jako o czynnikach sprzyjających adaptacji jednostki do nowych warunków, zwłaszcza w sytuacjach stresowych, a także przeciwdziałających wypaleniu zawodowemu. Określona problematyka jest szczególnie ważna w odniesieniu do edukacji studentów, którzy przygotowują się do pracy w zawodach nauczycielskich; powinna też znaleźć się w polu zainteresowania nauczycieli akademickich. Wyniki współczesnych badań wskazują, że zasoby osobiste młodych dorosłych w zawodach nauczycielskich i pomocowych są niskie. Naukowcy wskazują na konieczność tworzenia programów sprzyjających wzmocnieniu i rozwojowi zasobów osobistych, które są kluczowymi czynnikami sukcesów zawodowych młodych dorosłych. Ważnym rozwiązaniem w tym przypadku jest metoda design thinking, którą zalicza się do najciekawszych współczesnych rozwiązań w nauczaniu i uczeniu się. W artykule opisano, jak za pomocą metody design thinking można rozwijać zasoby osobiste, takie jak ciekawość, wiedza, empatia i wsparcie społeczne.
The aim of the article is to examine the issue of personal resources of young adults and effective methods of developing these resources in educational conditions, i.a. using the design thinking method. Currently, personal resources are discussed in the context of health psychology as factors conducive to the adaptation of an individual to new conditions, especially in stressful situations, as well as preventing professional burnout. The specific issues are particularly important in relation to the education of students who are preparing to work in teaching professions, and should also be of interest to university teachers. The results of contemporary research show that the personal resources of young adults in teaching and helping professions are low. Researchers indicate the need to create programs that foster the strengthening and development of personal resources, which are key factors in the professional success of young adults. An important solution in this direction is the design thinking method, which is one of the most interesting contemporary solutions in teaching and learning. The article describes how personal resources, such as curiosity, knowledge, empathy and social support, can be developed using the design thinking method.