Tytuł pozycji:
EDUIR & BADNAK internet information systems applied in the processes of education & research management in agricultural engineering
Considering dynamics of educational processes, their teaching goals and organizational forms and also research management, faculty members face increasing requirements. Consequently, time devoted to research activities becomes gradually reduced. Implementing specific information systems that assist educational processes and research management may improve the situation while increasing efficiency. In this work Internet applications supporting teaching of agricultural engineering and also research management, were developed. Providing sequential educational materials prepared by agricultural engineering faculty members, the program allows them to verify in various forms students' achievements and to analyze the teaching process. Learning goals as well as verifying tests are based on static and dynamic pictures. Systems implementation was preceded by object modeling in the UML notation. Both latest Internet technological inventions, PHP 5 and ASP.NET, were selected. The two applications work with the SQL Server 2000 database system, supported by an original safety system developed for data confidentiality.
Proces kształcenia, z uwagi na swoją dynamikę obejmującą treści nauczania jak i jego formy organizacyjne stawia coraz większe wymagania pracownikom nauki. Konsekwencją tego jest permanentne uszczuplanie czasu przeznaczonego na badania naukowe. Częściową poprawę tego stanu rzeczy, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności nauczania możemy osiągnąć poprzez wykorzystanie specjalistycznych systemów informatycznych wspomagających proces kształcenia. Autorzy podjęli udaną próbę budowy aplikacji internetowej pomocnej w nauczaniu studentów w obszarze inżynierii rolniczej. Wspiera ona organizację procesu kształcenia, udostępnia sekwencyjnie materiały edukacyjnych przygotowane przez wykładowców, pozwala na różnorodne formy weryfikacji wiedzy studentów oraz dokonuje analizy procesu nauczania. Treści nauczania jak i pytania testowe bazują na stycznych i dynamicznych obrazach. Etapy poprzedzające implementację systemu obejmowały modelowanie obiektowe w notacji UML, czego efektem były wielopoziomowe diagramy przypadków użycia oraz diagramy klas. Jako narzędzia programistyczne wybrano jedną z najnowszych technologii internetowych, jakim jest PHP 5. Aplikacja współpracuje z systemem bazodanowym SQL Server 2000, a zaproponowany oryginalny system zabezpieczeń gwarantuje poufność danych.