Tytuł pozycji:
Egalitarny model kształcenia w perspektywie społeczeństwa wiedzy
Dynamiczne przemiany globalizacyjne i współczesna, wszechobecna nowa kultura medialna wywierają duży wpływ na systemy kształcenia. Istniejące w Polsce i krajach ościennych rozwiązania oparto na tradycyjnym modelu kształcenia, kładąc nacisk na jego cechy egalitarne. Wykorzystanie w przestrzeni edukacyjnej nowych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych w praktyce utrwala źle pojęty egalitaryzm kształcenia i nie eliminuje związanych z tym zagrożeń. Efektywne dostosowanie się do wyzwań społeczeństwa wiedzy wymagać będzie wykorzystania w większym stopniu modeli elitarnych.
Dynamic process of globalization and today’s omnipresent new media culture have big impact on the education systems. In Poland and the neighboring countries, the existing solutions have fundamentally based on traditional understanding model of education putting emphasis on egalitarian features. Using new ICT tools in an educational space is strengthening in practice the wrongly understood egalitarianism and is not eliminating threats associated with it. The effective adaptation to challenges of the knowledge society should be concentrating to an even greater degree on some elite models.