Tytuł pozycji:
Konkurencyjność podstaw dochodzenia roszczeń wobec przewoźnika samochodowego
Autor rozważa konkurencyjną, do prawa przewozowego, podstawę roszczeń wobec
przewoźnika w postaci przepisów o czynach niedozwolonych. Jego zdaniem w polskim
prawie wewnętrznym możliwe jest konstruowanie roszczeń przeciw przewoźnikowi na
podstawie przepisów o czynach niedozwolonych. Wobec wyraźnego unormowania tzw.
zbiegu roszczeń, sam fakt uregulowania przepisami szczególnymi odpowiedzialności
przewoźnika w prawie przewozowym nie stanowi przeszkody do dochodzenia roszczeń
na podstawie przepisów o czynach niedozwolonych. Inaczej rzecz wygląda w odniesieniu
do przewozów międzynarodowych – art. 28 CMR zastrzega bowiem konieczność stosowania
wyłączeń i ograniczeń odpowiedzialności przewoźnika także wtedy, gdy roszczenie
ma pozaumowny charakter. W praktyce uniemożliwia to stosowanie przepisów
o czynach niedozwolonych. Wyjątkowo, gdy szkoda jest spowodowana złym zamiarem
lub rażącym niedbalstwem, wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności wynikające
z CMR nie mają zastosowania. Wówczas możliwe jest oparcie roszczenia na podstawach
deliktowych.
The author considers two competitive basis for liability of road carrier – in contract
and tort. In his opinion, according the Polish national law it is possible to claim against
the carrier under the provisions of law of torts. The fact that liability of the carrier is regulated
by specific provisions in transport law does not preclude liability in tort. Otherwise
it looks in place for international operations, where Art. 28 CMR reserves need to use the
exclusions and limitations of liability of the carrier even if the claim is non-contractual in
nature. In practice, this prevents the application of the provisions of torts. Exceptionally,
when the damage is caused by willful misconduct or gross negligence, exclusions and
limitations of liability under the CMR do not apply. Then it is possible to base a claim
under the provisions of law of torts.