Tytuł pozycji:
Rynki transportowe oraz model ich organizacji a mechanizm kształtowania cen usług transportowych
Celem opracowania jest ustalenie podstawowych współzależności, jakie istnieją
między określonym rodzajem rynku transportowego i przyjętą formułą jego organizacji
a mechanizmem cenowym. Uwaga autora koncentruje się zasadniczo na rynkach
usług sieciowych oraz rynkach usług przewozowych i innych rynkach usług czynnych.
Analiza obu rodzajów rynków transportowych nawiązuje do ich miejsca, roli i funkcji
w układzie systemu transportowego i krajowego systemu logistycznego. Uwzględniając
istniejący współcześnie model organizacji rynku transportowego, autor określa i charakteryzuje
mechanizmy cenowe właściwe dla każdego z tych wydzielonych rodzajów
rynków. Wskazano też kryteria i zasady ustalania cen, jakie obowiązują w ramach
obecnego schematu organizacyjnego rynków transportu. Przedstawiono również skutki
działania mechanizmu cenowego istniejącego i wdrażanego w tym sektorze na bazie
realizacji strategii zrównoważonego rozwoju transportu.
The primary objective of the paper is to determine the connections existing
among the various kinds of transport market and the form of theirs organization with
respect to typical for them charging mechanisms and practices. On the one hand, the
author has concentrated on the markets for transport operating services (connected
with traffic, such as carriage of goods, handling, warehousing, etc.) and on the other
hand, on the markets for the transport network services. The analysis of the two kinds
of transportation markets refers to their position and functions in the transportation
and logistics systems. Referring to the currently developed traffic market organization
model, the price mechanisms which are typical for the individual transportation markets
were characterized and analyzed. It has been also pointed out to the criteria and formulae
of the pricing which exist into frames of the individual traffic market organization
schemes. Subsequently, it has been indicated and characterized the effects resulting
from the already used charging mechanism in transport sector which are determined by
the carried out EU strategy of sustainable mobility.