Tytuł pozycji:
Wpływ rozwoju infrastruktury drogowej na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw transportu samochodowego na przykładzie budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Szczecin–Gorzów Wielkopolski
W artykule na wybranym przykładzie budowy infrastruktury drogowej (droga
ekspresowa S3 na odcinku Szczecin – Gorzów Wielkopolski) przeanalizowano wpływ
tej inwestycji na wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw transportu samochodowego
w odniesieniu do transportu kolejowego. Omówiono podstawowe informacje dotyczące
zrealizowanej inwestycji w aspekcie lokalizacji drogi, etapów jej realizacji, wybudowanych
węzłów drogowych oraz wyposażenia w miejsca obsługi podróżnych.
W dalszej części wymieniono podstawowe korzyści (wymierne i niewymierne)
oraz koszty społeczno-gospodarcze, wynikające z budowy drogi ekspresowej S3 na omawianym
odcinku oraz wykazano, że zrealizowana inwestycja wpłynęła pozytywnie na
wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw transportu samochodowego w realizacji przewozów
pasażerskich i towarowych w odniesieniu do analogicznych przewozów realizowanych
transportem kolejowym.
W konkluzji stwierdzono, że omawiana w artykule inwestycja jest pozytywnym
przykładem wpływu rozwoju infrastruktury drogowej na wzrost konkurencyjności
przewoźników samochodowych, co w warunkach polskich, przy braku spójnej sieci drogowej
i niedoinwestowanej infrastruktury kolejowej, występuje praktycznie w każdym
przypadku nowo realizowanej inwestycji drogowej.
The importance of the state and development of transport infrastructure and its
impact on economic growth and competitiveness of regions is well known and described
in the economic literature. It must be remembered that the increase in competitiveness
on a regional scale always has its reference microeconomic. It is the firms in a given area
due to the improved infrastructure can more easily acquire factors of production and sell
goods or services. Similarly positive effects also apply to the social sphere.
Undeniably useful role in this regard do play transport companies, because of their
active participation in the process of goods and service exchange, as well as in the movement
of people. Infrastructure development also has an impact on the competitiveness
of intermodal transport companies. As a rule, construction or modernization of the infrastructure
of transport translates into increased competitiveness of enterprises of the
branches of transport to other branches. This is particularly evident in the case of road
transport.
The aim of the article is to show the example of the construction section of the S3
expressway between Szczecin and Gorzow Wielkopolski. As significantly increased the
competitiveness of motor carriers, which has also resulted in measurable and immeasurable
economic and social benefits for the regions of the West Pomeranian and Lubuskie
as well as at the macro level for the whole the transport system of the country.