Tytuł pozycji:
Early Childhood Education of the Foreign Child/ Student – A Normative Approach
Introduction: The aim of the article is to discuss legal solutions concerning the functioning of a foreign child in the space of elementary education. The object of analysis is the legal norms included in the texts of legal acts in the system of universally binding national law in the area of education and care of foreign children in primary education.
Research Aim: The research objective is to analyse, interpret and evaluate the formal-legal basis of the functioning of the child/student – foreigner in the space of elementary education.
Evidence-based Facts:In studies on the legal empowerment of the foreign child/student in the Polish education system, there is a lack of analyses focusing on the initial stages of education. What is missing in this respect is a thorough analysis of the legal regulations constituting the basis for activities in the area of early childhood education.
Summary: The article identifies and discusses the current legal solutions constituting the basis for the functioning of a foreign child/student in the space of elementary education. It analyses and interprets the legal regulations in the system of internal (national) generally applicable law concerning education and care of foreign children. Legal institutions serving the realisation of the right to education and integration were presented. The scopes of legislative shortcomings and directions of necessary changes to improve the functioning of foreigners in the are a of early childhood education are indicated.
Wprowadzenie: Celem artykułu jest omówienie rozwiązań prawnych dotyczących funkcjonowania dziecka cudzoziemskiego w przestrzeni edukacji elementarnej. Przedmiotem analiz są normy prawne ujęte w tekstach aktów prawnych w systemie prawa krajowego powszechnie obowiązującego w zakresie dotyczącym nauki i opieki dzieci cudzoziemców na etapie edukacji elementarnej.
Cel badań: Celem badań jest dokonanie analizy, interpretacji oraz oceny formalno-prawnych podstaw funkcjonowania dziecka/ucznia-cudzoziemca w przestrzeni edukacji elementarnej.
Stan wiedzy: W opracowaniach dotyczących prawnego umocowania dziecka/ucznia – cudzoziemca w polskim systemie edukacji brakuje analiz koncentrujących się na początkowych etapach edukacji. Brakuje w tym zakresie wnikliwej analizy regulacji prawnych stanowiących podstawę działań w obszarze wczesnej edukacji dziecka.
Podsumowanie: W artykule wskazano oraz omówiono obowiązujące rozwiązania prawne stanowiące podstawę funkcjonowania dziecka/ucznia-cudzoziemca w przestrzeni edukacji elementarnej. Dokonano analizy i interpretacji regulacji prawnych w systemie prawa wewnętrznego (krajowego) powszechnie obowiązującego dotyczących nauki i opieki dzieci cudzoziemców. Przedstawiono służące realizacji prawa do edukacji i integracji instytucje prawne. Zidentyfikowano przejawy uchybień legislacyjnych oraz kierunki koniecznych zmian służących poprawie funkcjonowania cudzoziemców w obszarze wczesnej edukacji.