Tytuł pozycji:
Research of the ignition advance angle characteristics on the example of a German GX 390 combustion engine
Contemporary motor vehicles are equipped with efficient and eco-friendly engines. It is possible to control electronically such parameters as the ignition advance angle, whose computational model takes into account multiple variables. These characteristics are often determined by empirical studies and then programmed in the controller. Due to the adaptability of these systems to the operating conditions, manufacturers often do not anticipate their regulation, resulting in the lack of publication of the above-mentioned characteristics so called "ignition map". Combustion engines are found both in vehicles and in machines and non-road vehicles for which homologation standards are less restrictive. The article presents the methods of recording and reproducing the ignition timing characteristics of the German GX 390 engine designed for non-road mobile machines according to operating conditions. Results obtained in tests may be used to as inputs to modify systems controlling combustion engines.
Współczesne pojazdy samochodowe są wyposażone w efektywne i proekologiczne jednostki napędowe. Przyczynia się do tego elektroniczne sterowanie takim parametrem jak np. kąt wyprzedzenia zapłonu, którego model obliczeniowy uwzględnia wiele zmiennych. Charakterystyki te bardzo często są wyznaczane podczas badań empirycznych, a następnie programowane w sterowniku. Ze względu na adaptacyjność tych układów do warunków eksploatacji producenci często nie przewidują ich regulacji, co skutkuje brakiem publikacji wyżej wymienionych charakterystyk tzw. „map zapłonu”. Silniki spalinowe spotyka się zarówno w pojazdach jak i w maszynach i urządzeniach pozadrogowych dla których normy homologacyjne są mniej restrykcyjne. W artykule przedstawiono metody rejestracji oraz odtwarzania charakterystyk kąta wyprzedzenia zapłonu silnika German GX 390 przeznaczonego do pozadrogowych maszyn ruchomych w zależności od warunków eksploatacji. Wyniki uzyskane z badań mogą posłużyć jako dane wyjściowe w procesach modyfikacji układów sterowania silnikami spalinowymi.